Nincs könnyű dolga annak az online piactérnek, amelyik szeretné megvédeni az eladóit a felelőtlen vásárlóktól. Ahol lehetőség van arra, hogy áruk cseréljenek gazdát, ott előbb-utóbb megjelennek a meggondolatlan vevők is. Minél népszerűbb egy hirdetési felület, annál nagyobb eséllyel.

Komolytalan vásárló?

Mivel ezt a bejegyzést olyanok is olvashatják, akik még nem jártasak az online adás-vétel területén vagy a háttérben meghúzódva még csak ismerkednek vele, tisztázzuk a fogalmakat. Ki számít komolytalan vásárlónak?

A legtöbb online piactér úgy működik, hogy a vevő egy gombra kattintva jelzi, majd a lépéseken végighaladva megerősíti a vásárlási szándékát.

Ezt követően az eladó és a vevő megbeszélik egymással az áru kifizetésének és átvételének módját. Mikor és hol találkozzanak, ha személyes átvételben egyeztek meg? Ha az utalást és a postázást választották, pontosan mennyi a szállítási árral megnövelt utalandó összeg? Hova kell postázni? …és így tovább.

A komolytalan vásárló az, aki a vásárlási szándékának jelzése és megerősítése után eltűnik. Az eladó vár, nem postázza a terméket, hiszen a vevő még nem fizette ki az árut. A vevő nem válaszol az eladó üzeneteire, nem veszi fel a telefont. Ha mégis sikerül elérni, akkor is csak húzza az időt.

A meggondolatlan vásárlók okozzák a legtöbb fejfájást az eladóknak. Egyrészt macerás és bosszantó „futni” a vásárló után, másrészt meglehet, hogy egy komoly érdeklődő már rég elvitte volna az árut. Bosszantó, ha egy eladó ilyen helyzetbe kerül.

Hogyan ismerhető fel a komolytalan vevő?

Képzelje el a következőt: Budapest legforgalmasabb utcájában nyit üzletet. Naponta emberek ezrei sétálnak el a boltja előtt. Ha megkérdeznék Öntől, hogy van-e garancia arra, hogy kizárólag olyan vásárlók teszik majd be a lábukat a boltjába, akik betartják az ígéretüket és másnap tényleg visszatérnek, hogy elvigyék a félretett tárgyat, mi lenne a válasza? Valószínűleg az, hogy ezt ekkora tömegnél lehetetlen garantálni. A Galéria Savarián ennél még nagyobb vásárlói tömegre kellene maximális garanciát vállalnunk.

Szögezzük le: nincs 100%-os megoldás. Egyetlen piactér sem tudja teljes mértékben megakadályozni azt, hogy az eladói ne találkozzanak komolytalan vevőkkel. Online piactérként a mi feladatunk az, hogy a legminimálisabb szintre szorítsuk azoknak a vevőknek a számát, akik felelőtlenül kattintgatva vásárolnak.

Itt a Galéria Savarián mi két célt tűztünk ki magunk elé:

  1. megakadályozni, hogy a komolytalan vevő eljusson a vásárlásig
  2. mielőbb azonosítani és tiltani a piactérről a meggondolatlan vásárlót

9 példa, hogy a Galéria Savaria hogyan védi az eladóit

Az opciók kattintásra lenyílnak:

A Galéria Savarián csak akkor vásárolhat egy felhasználó, ha valós névvel és megerősített e-mail címmel regisztrált. Ezzel az alapregisztrációval csak 3 vásárlást engedélyezünk és több korlátozás is vonatkozik a felhasználóra. Például nem vehet részt aukción.

Meglepő, hogy egy alapvető regisztrációs folyamat milyen hatékonyan kiszűri a komolytalan vásárlókat. Az eladó önmagában már ezzel az előszűrővel nagyobb védelmet kap, mint amit egy apróhirdetési oldalon kapna.

Ellenőrzött vásárlóknak nevezzük azokat a felhasználókat, akik megadták a postacímüket és megerősített telefonszámmal rendelkeznek. A felhasználó akkor lehet ellenőrzött vásárló, ha elvégezte a biztonsági regisztrációt. Ekkor adja meg a postacímét és a telefonszámát. A telefonszámra sms-ben kódot küldünk, így tudjuk ellenőrizni, hogy a megadott szám valós és valóban a felhasználóé.

Ebben az esetben tehát az e-mail címen felül egy további hitelesített adattal rendelkezik már a vevő. Ki akarna vesződni a telefonszám hitelesítésével, ha csak szórakozásból jött „vásárolni”? Ez egy újabb hatékony szűrő, amin a komolytalan vevők fennakadnak.

A Galéria Savaria eladói beállíthatják, hogy kizárólag ellenőrzött vásárlóknak engedélyezik a vásárlást. Ez a funkció az eladói beállítások oldalon aktiválható a vásárlói követelmények táblázatban.

Előfordult már, hogy más online piactéren a vevője nem jelentkezett a megvásárolt áruért, Ön – mivel a vásárló ezzel szabálytalanságot követett el – negatívan értékelte az adásvételt, végül még Ön kapott negatív értékelést? Ezt hívják bosszú negatívnak.

A Galéria Savarián elfogadhatatlannak tartottuk azt, hogy egy szabálytalankodó vásárló negatív értékeléssel megfélemlítheti a tisztességesen üzletelő eladókat. Az új értékelési rendszerünk nem teszi lehetővé, hogy egy vétlen felhasználó jogtalan értékelést kapjon.

Az értékelési rendszerünk működéséről a blogon és a súgóközpontban olvashat bővebben. Érdemes átolvasni az ismertetőt, mert működésében eltérhet azoktól, amiket más piactereken megszokhatott. 

A Galéria Savarián az eladók és a vásárlók visszajelzést készítenek egymásról. Ezek a visszajelzések publikusak, a felhasználó adatlapján lehet megnézni őket. Ha egy vevő eltűnik és végül nem jelentkezik az áruért, az eladó sikertelennek minősíti az adásvételt.

Nálunk a sikertelen tranzakciók értékelésénél a sikertelenség okát kell megjelölni. A Galéria Savarián tehát nem bújhatnak semleges értékelések mögé a komolytalan vevők.

A felelőtlen vásárlók kiszűrésére egy külön opciót hoztunk létre, amit ilyenkor megjelölhetnek az eladók az értékeléskor:

A vásárló nem jelentkezik / nem fizeti ki a terméket

A pontos megjelölés miatt más értékelési rendszerekkel összehasonlítva sokkal pontosabban tudjuk azonosítani a meggondolatlan vásárlókat és szükség esetén tiltani azokat, akik sorozatosan bosszúságot okoznak a Galéria Savaria eladóinak.

Mivel pontosan tudjuk, hogy kik azok a vevők, akik nem vették át a megvásárolt termékeket, egy további előszűrőt biztosítunk az eladóknak. A Galéria Savaria eladója ‘át nem vett termékek’ alapján is szűrheti a vásárlóit, és megtilthatja a vásárlást azoknak a felhasználóknak, akik az általa megadott mennyiségnél több át nem vett termékkel rendelkeznek. Ez a funkció az eladói beállítások oldalon aktiválható a vásárlói követelmények táblázatban.
Ha nincs mód arra, hogy a felhasználók rendezzenek egy konfliktust, hasznos eszköz a személyes tiltólista. A tiltott felhasználó semmilyen formában nem tud kapcsolatba lépni az őt tiltó felhasználóval.
A Galéria Savaria felhasználói egy belső üzenetrendszerben beszélhetik meg az adásvétel lebonyolításának részleteit. Ha egyszer itt kötötte meg az üzletet, miért tenne másképp? Vége a „bocs, nem kaptam meg az üzenetét”, a „biztos spambe ment”, a „biztos jó e-mail címre küldte?” és az ehhez hasonló terelő üzeneteknek.

Ha valamilyen probléma adódik a lebonyolítás során, ügyfélszolgálatunkhoz fordulva első kézből, feketén-fehéren láthatjuk, hogy ki miatt nem jöhetett létre az üzlet. Ön teljesen védve van a problémás felhasználótól és az ügyfélszolgálatunkat sem vezetheti félre ‘meghamisított’, bemásolt üzenetekkel.

Ha mégis más csatornán (e-mailben, telefonon) venné fel a vevővel a kapcsolatot, ezt is megteheti. Ebben az esetben azonban ügyfélszolgálatunk nem tudja garantálni a fent említett hatékony segítséget.

Ha a Galéria Savarián egy felhasználói fiók korlátozásra kerül, az a felhasználóhoz köthető meglévő és új felhasználói fiókokat is érinti és azok is kitiltásra kerülnek. Ha ez nem így lenne, a kitiltás teljesen hasztalan volna: a felhasználó minden egyes tiltás után új regisztrációt indíthatna és az új névvel ott folytatná, ahol a régivel abbahagyta.

A fejlett korlátozó rendszerrel megakadályozzuk, hogy egy kitiltott vásárló új regisztrációval a Galéria Savaria eladóit bosszantva tovább folytathassa tevékenységét.

Bármikor, bármilyen kérdése, problémája adódik egy felhasználónak vagy segítségre van szüksége, arra bíztatjuk, hogy írjon nekünk. A lábléc kapcsolat menüpontjára kattintva érhet el minket. Nem egy kiszervezett ügyfélszolgálat, hanem a több mint 7 év tapasztalattal rendelkező csapatunk fog válaszolni levelére.

Hogyan tovább?

Ezzel még nincs vége a munkánknak. Folyamatosan kutatjuk azokat a lehetőségeket, amelyekkel jobbá tehetjük online piacterünket. A Galéria Savariát folyamatosan fejlesztjük és nemcsak a saját, de felhasználóink tapasztalataira is támaszkodunk.

Vélemények, kérdések

Örömmel vesszük, ha megosztja a fentiekkel kapcsolatos véleményét. Ha hozzáfűzne valamit a témához, esetleg valamilyen kérdése van és segítségre van szüksége, alul a hozzászólások blokkban tudja megírni üzenetét.