Elérkezett az idő, nagy izgalommal jelentjük be, hogy a mai naptól útjára indult az új értékelési rendszer.

Ahogy korábban írtuk az elmúlt évek tapasztalatait, valamint felhasználóink véleményét felhasználva újragondoltuk a sikertelen tranzakciók értékelésének lehetőségét.

Milyen problémákra, hiányosságokra ad megoldást az új értékelési rendszer?

  1. Semleges és negatív helyett: sikertelenség oka
    Amíg korábban a sikertelen tranzakciókat semleges és negatív minősítéssel lehetett értékelni, mostantól a sikertelenség okát kell megjelölni. Azt tapasztaltuk, hogy felhasználóink más-más jelentőséget és súlyosságot tulajdonítottak a sikertelenség okainak, amely csorbította az értékelési rendszer működésének hatékonyságát.
    Egy egyszerű példa: bosszantó, ha egy vásárló eltűnik és nem veszi át a terméket. Ilyen esetben jóhiszeműségből, vagy tartva a bosszúból visszaadott negatív értékeléstől előfordult, hogy az eladó semleges jelzővel minősítette az adásvételt, annak ellenére, hogy a vásárló ezzel szabálysértést követett el és egyértelműen negatív minősítést érdemelt volna.
    Az eladó viszont nem számolt azzal, hogy a semleges értékeléssel segítette a szabálysértő vásárlót, hiszen így a rendszer és a többiek számára is rejtve maradt és a meggondolatlan vásárlásaival a többi eladónak is bosszúságot okozhatott.
  2. Nincs „bosszúból” adott negatív értékelés
    Az új értékelési rendszerben ha az egyik fél sikertelennek jelöli az adásvételt, akkor a másik fél már nem tudja értékelni a tranzakciót. Ezzel megakadályozzuk, hogy a vétlen félnek jogtalan, bosszúból adott értékeléstől kelljen tartania.
    Ez a módosítás egy másik bosszantó jelenségre is megoldást ad…
  3. Sikertelen tranzakció értékelés csak a mulasztó fél adatlapján
    Előfordult már Önnel, hogy megvásárolt egy terméket, de végül az eladó valamilyen oknál fogva nem tudta teljesíteni az adásvételt? Mivel az eladónak ilyen esetben is értékelnie kell az adásvételt, megjelölte a sikertelen opciót és semleges minősítést adott egy ehhez hasonló megjegyzéssel: „Korrekt vásárló, de sajnos az én hibámból nem jött létre az adásvétel.” Ez már elég volt ahhoz, hogy a sikertelen tranzakció semleges értékelése a vétlen fél adatlapján is megjelenjen, azaz másik felhasználó „hanyagsága” a vétlen felhasználó értékeléseinek összképét rontotta. Ezentúl csak a mulasztó fél adatlapján fog megjelenni a sikertelen tranzakció értékelése a konkrét okkal, amiért az adásvétel meghiúsult.
  4. Szabálytalan felhasználók hatékonyabb kiszűrése
    Azok a felhasználók, akik több alkalommal nem tartották be eladói vagy vásárlói kötelezettségüket sokszor semleges értékelések mögé bújhattak (lásd 1. pont). A szabálysértő eladók és vásárlók így más felhasználóknak is csalódást és sok esetben bosszúságot okozhattak.
    Az új értékelési rendszerben a sikertelen adásvételeket naplózzuk. Ha egy adásvétel valamilyen szabálysértés miatt nem teljesülhetett, a mulasztó fél felhasználói fiókjához a szabálysértés súlyának megfelelően sikertelen tranzakciós pontszámot rendelünk.
    Ez a pontszám nemcsak arra lesz alkalmas, hogy egy biztonsági rendszer ezt figyelembe véve szükség esetén korlátozza a szabálysértő felhasználót, de vásárlók esetén az eladók meghatározhatják, hogy kik számára engedélyezik termékeik megvásárlását.
    FRISSÍTÉS: Ez a funkció már elérhető az Eladói beállítások oldalon a Vásárlói követelmények opcióban.

Előző blog bejegyzésünk hozzászólásaiban néhányan hangot adtak annak a kérdésnek, hogy mi történik akkor, ha az értékelő fél valótlanságot állít. Mi alapján és hogyan dönthet majd a Galéria Savaria egy ellentmondásos helyzetben?

A korábbi értékelési rendszerben mindkét fél leadta az értékelését sikertelen adásvétel esetén. A mulasztó felhasználó sokszor bosszúból adott értékeléssel reagált a jogos kritikára, amely aligha fedte a valóságot és így a visszajelzés végképp nem vált a közösség hasznára. Ráadásul a vétlen felhasználó „gazdagabb” lett egy jogtalan értékeléssel, ami a kedvét is elvette a későbbi vásárlásoktól.

Ezentúl jogtalan értékelés esetén a felhasználók egy erre a célra felállított csapat segítségét kérhetik, hogy felülvizsgálja az értékelést. Ilyenkor a döntés során olyan további tényezőket vehetünk figyelembe, amelyek más felhasználók számára nem publikusak. Ezek a további tényezők segítenek abban, hogy igazságos döntés születhessen ellentmondásos helyzetben.

Az értékelési rendszer átalakításakor két célt tűztünk ki magunk elé:

  1. A Galéria Savarián a vétlen felhasználónak ne kelljen attól tartania, hogy jogtalan értékelést kap
  2. A szabálytalan felhasználók ne maradjanak rejtve, hogy a továbbiakban ne okozhassanak bosszúságot a közösség többi tagjának

Úgy gondoljuk, hogy ez az értékelési rendszer megfelel az általunk támasztott feltételeknek, és egy árnyaltabb, rugalmasabb és igazságosabb működést tesz lehetővé.

Végül szeretnénk köszönetet mondani felhasználóinknak a visszajelzésekért, az építő jellegű hozzászólásokért és bíztató szavakért. Bízunk benne, hogy ezzel a fejlesztéssel is sikerül még hatékonyabb eladási és vásárlási felületet biztosítani közösségünknek.

Bővebben a sikertelen tranzakciók értékeléséről és azok esetleges következményeiről.