Kocsis Imre /1940-

959-1966: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Kmetty János, Kádár György, Z. Gács György. 1969-től tanít a Magyar Képzőművészeti Főiskolán, 1991-től tanszékvezető egyetemi tanár. 1977-1990-ig a Makói Grafikai Művésztelep szervezője és vezetője. 1989-ben a római Magyar Akadémia ösztöndíját kapta, 1997-ben a Fővárosi Önkormányzat ösztöndíjasa Lisszabonban. Tanulmányúton járt Moszkvában és Leningrádban (1961), Párizsban, Firenzében, Velencében (1968), Havannában (1987), az USA-ban (1997). 1985: Munkácsy-díj; 1987: Művelődésügyi Minisztérium Nívódíja; 1996: A Magyar Felsőoktatásért Emlékplakett; 2002: Magyar Köztársasági Arany Érdemkereszt; 2009: a Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztje kitüntetés. Foglalkozik kerámiával, az új grafikai eljárások terjesztésével, nemes fotótechnikákkal és kertművészettel. Képzőművészeti technikai eljárásokról szóló és kertészeti szakcikkeket publikál. 1969-től Szentendrén él. A 60-as évek végén finom, barokkos ceruzarajzokkal jelentkezett. A 70-es évek derekára már a magyar hiperrealista törekvések egyik vezető művészeként tartják számon. Ám e stíluskör amerikai művelőivel szemben, akik többnyire szenvedélymentesen, hűvösen viszonyulnak az ábrázolt témához, ~ amellett, hogy pontosan, fotószerűen fest, szívesen ironizál (Előszoba, 1972), vagy legalábbis nem tagadja személyes érintettségét (Külváros, 1978). Ezekben az években születik egy jelentős műcsoport, ahol a festő a pop-arthoz került közel. Az oeuvre-ön belül különös fontossággal bírnak tájképein a kulcslyukak. Nagy részüket a 80-as évek elején festette. Ezeket a műveket - mint a továbbiakat is - a műgond, az illuzionisztikus realista előadásmód jellemzi, de a téma már erősen szubjektív, a gyermekkori bezártságélményen alapul. ~ 1982 táján a Makói Művésztelepen konceptuális jellegű munkákat készített. Ezeken a vegyes technikájú opuszokon fontos szerepe van a gesztusnak, a firkának, a személyes jelenlétnek. A Marocco c. lapján pl. az ismert gyerekjáték pálcikái helyett ceruzákat használ, amelyek nyomot hagynak a papíron. Azután egymásra vetíti a konkrét szituációt és az esetlegesen létrejött nyomokat, együtt mutatja meg az eseményt és az eredményt. Legújabb alkotói korszakában ~ összegzi az eddigi pálya tanulságait. Teljes harmóniában jelennek meg a hiperrealista etap, a konceptuális, gesztus jellegű szakasz tanulságai. A Szivárványkaszás c. főművén a szemlélőnek háttal áll a kezében kaszát tartó művész (kasírozott fotó). A kasza ívet húz az égen, az ív nyomán színes szivárvány (színes tus) látható. A vászon alsó harmadában tócsaszerű amorf gesztusjelek (akril). Legújabb, nagyméretű munkáin a korábbi festői erényeket megtartva egy személyes természetű, alapélményekre hivatkozó piktúra felé fordul.

 


A művész összes alkotása Alkotások a művésztől

KOCSIS IMRE (1940-2015): Kékszakállú 1981. 16/50.

Munkácsy-díjas alkotó, szignós, modern keretben,
Feltöltve: 2024. márc. 06. 20:13
80.000 HUF 218.88 USD