Termékek
Összes kategóriában
részletes keresés

Kondor Béla - Joachim álma című festménye


9.500.000 HUF 32,339.82 USD

Garancia: örökös  
Termék információk
Feltöltés ideje: 2020. december 18.
Termékkód: 2599089
Megtekintések: 2129
Megfigyelők: 6
Ajánlatok: 0 ajánlat
Eladó adatai

moringo (147)  
Borsod-Abaúj-Zemplén megye

Hitelesített felhasználó

Válaszadás: 100%-ban, 1 óra alatt
Pozitív értékelések: 100%
Utolsó belépés: Ma, 07:03
Regisztráció: 2015. november 01.
Az eladó eredetiként jelölte meg az alkotást, amelyre örökös pénzvisszafizetési garanciát vállal.
Téma:emberek
Technika:vegyes technika
Hordozó:fa
Legnagyobb méret:közepes (80 cm-ig)
Szignó:szignózott
Eredetiség:eredeti
Pénzvisszafizetési garancia az eredetiségre:igen
Eredetiségét szakértő megerősítette?:nem

Joachim Szűz Mária édesapja. Szűz Mária édesanyja Szent Anna. Ahogyan ezt a második században keletkezett Jakab ősevangélium rögzíti. Kondor Béla ezen festményén rendkívüli kifejező erővel és tömörítéssel, mélyen-ható látomásos szimbolika alkalmazásával Jézus Krisztus nagyszüleinek bánatát, fohászuknak az Úr általi meghallgattatását, az Úr angyalának üzenetét és Jézus édesanyjának szeplőtelen megfoganása történetét dolgozza fel!

Joachim és Anna egy már idősödő házaspár volt, akiket mélységes szomorúsággal töltött el gyermektelenségük. Efölött érzett bánatában Joachim úgy döntött, hogy kivonul a pusztába és negyvennapi böjtöléssel engesztelő áldozatot mutat be az Úrnak. Ezalatt a felesége, Anna a városban maradt, és szinte özvegyi gyászban töltötte napjait, ellenállva szolgálólánya azon alantas bujtogatásának is, hogy vesse le szimbolikus gyászának önként vállalt lelki és akarati béklyóit! Anna ellenállt a kísértésnek.Az erkölcstelen kísértő szavára hallgatás helyett folyton fohászkodott és imádkozott, hogy küldjön az Úr gyermekáldást számukra.

A legtermészetesebb módon a pusztában töltött ideje, a negyven napig valamint negyven éjig tartó böjtölése minden percében Joachim is azért fohászkodott, hogy áldja meg őket az Úr egy gyermekkel!

Az Úr meghallgatta áhítatos kéréseiket, fohászaikat és elküldte angyalát Annához, azt üzenve vele, hogy Anna hamarosan foganni fog és szülni, s egykor majd a gyermekéről beszél az egész világ!

Ugyanekkor az Úr Joachimhoz is elküldte angyalát a pusztába és megüzente vele, hogy fohásza meghallgattatott és térjen vissza a városba, mert Anna hamarosan gyermeket fog szülni!

A festményen látható a kis kordé, amelyen Joachim kivonult a pusztába, valamint a hírvivő angyal, s a háttérben felsejlik az angyalát küldő Úr szimbolikus-vázlatos alakja, a mennyekből leereszkedő égi lajtorja végén, - amelyen az angyal érkezett, - ahogyan ez a jelenet Kondor Béla művészi fantáziájában szimbolikusan manifesztálódott!

Kondor a görög-katolikus és görög-keleti ikonosztázok képi világát megidézve alkotta meg ezt a művét, - is, - amelyen az aranyfüstlemez alkalmazása és annak glorifikáló, apoteozisztikus karcolatai, mintái fokozott hangsúlyt adnak a szereplők különleges, kiválasztott és égi kegyelemre érdemes karakterének!

Kondor témaválasztása minden bizonnyal összefügg a művésznek az emberi tisztaság iránt érzett atavisztikus vágyával, és annak mély tiszteletével!

Anna és Joachim – Jézus Krisztus nagyszüleinek – története ugyanis a tiszta emberi érzések és az örök hűség szimbóluma is egyben!

A hűség – amely iránt Kondor is annyira vágyakozott – az egyik legbiztosabb út a boldogságban való kiteljesedéshez, hiszen – tanítja a bibliai történet – aki az emberi tisztaságát megőrzi és önmaga elveihez és a társához hű marad, az – akár – természetfeletti jutalomban is részesülhet! Amely természetfeletti jutalom felfogható spirituális, de egyben konkrét és pszichológiai értelemben is! Hiszen a teljes emberi kiteljesedés és odaadás kvázi „természetfeletti” eufóriáját két ember kapcsolatában kizárólag az egymás iránti hűség révén lehet átélni!

A művész ezen festményével mintegy vizuálisan generált erkölcsi példát állít a művét tanulmányozók elé annak a felmutatására, hogy miért tartozik a legalapvetőbb és örök emberi értékek közé a hűség.

A hűség révén érdemelte ki Anna és Joachim az Úrtól azt, hogy az emberré vált Isten – a Megváltó – anyjának a szülei lehessenek!

Mária, aki szeplőtelenül foganta Jézus Krisztust, maga is szeplőtelenül fogant Anna méhében. Az örök és megsemmisíthetetlen emberi tisztaság és hűség spirituális apoteózisa manifesztációjaként!

Kondor egész életműve egyik legmagasztosabb és erkölcsi mondanivalóval leginkább átitatott festményét tanulmányozhatják ezen alkotásban.

A Kondor Béla festményeim a nyírbátori Báthori István Múzeumban lévő – és a Garancsi gyűjteményből adományozás révén oda került – négy Kondor Béla festménnyel a legteljesebb kompozíciós, stílusbeli, anyaghasználati, ecsetkezelési, és technikai hasonlóságot mutatják! A négy általam személyesen tanulmányozott Garancsi-féle Kondor festmény – A Tanító (1965), a Szerelmesek (1957), A pilóta álma (A repülős álma) és a Suszter (Lajos bácsi) (ez utóbbit annak idején magam is meg akartam vásárolni,) – a legteljesebb hasonlóságot mutatják a saját Kondor Béla festményeimmel a fentebbi területeken!

Mivel Garancsi úr mellett én is jelentős Kondor-gyűjteménnyel rendelkezem, ezért a Garancsi gyűjtemény darabjainak a Báthori István Múzeumba való megérkezése után felvettem a kapcsolatot a múzeum igazgatójával dr. Báthori Gábor úrral és egy egyeztetett időpontban személyesen is módom volt tanulmányozni a Garancsi gyűjteményből származó említett Kondor Béla alkotásokat. A személyes tanulmányozás során a fentebbi következtetéseket lehetett levonni.

Kondor kreativitása, és düreri színvonalú grafikai tanulmányain csiszolódott figurativitása egyetlen hamisító által sem utánozható! Rendkívül primitív hamisítványok időnként jelennek meg, de a súlyos „merényleten” kívül, amit az ízlés ellen elkövetnek, más hatásuk nincs. Magyarán, átlagos érzékkel rendelkező szemlélő is képes különbséget tenni egy eredeti és egy hamis Kondor kép között. Kondor Béla stílusa csak rá jellemzően egyedi, semelyik stílusirányzatba nem sorolható be. Éppen ezért roppant nehezen utánozható még tökéletlen módon is.

Az általam meghirdetett Kondor Béla festmények autenticitását a Garancsi gyűjteményben szereplő négy említett Kondor festménnyel való legteljesebb kompozíciós, stílusbeli, anyaghasználati, ecsetkezelési, és technikai hasonlóság, a magas művészi színvonal és az ugyancsak kizárólag Kondorra jellemző szimbolika mellett – ahol kiemelt szerepe van a képek címeinek – a további tényezők bizonyítják:

A festményeket aranyfüstlemezek alkalmazásával készítette a művész. Ez egy rendkívül ritka módszer. Ezeknek az aranyfüstlemezeknek a kezelése és művészi alkalmazása – karcolása – rendkívül sajátos ismereteket, speciális rutint és nagy szakmai – grafikusi, rézmetszői – gyakorlatot követel.

Kondor művészi szimbolika által vezérelve dolgozott aranyfüstlemezekkel. Képei a görögkeleti ikonok világát idézik meg, ahol nagy szerepe van a dicsfénynek, a központi alak szimbolikus kiemelésének, a spirituális apoteózisnak. Még olyan profán környezetben is, mint a hajógyár – ahol maga is dolgozott – vagy a vasút! (Az ezen témájú egyik általam most meghirdetett festményét az 1956-os forradalom és szabadságharc leverése után szervezett nagy vasutassztrájk ihlette.)

Kondor festményei elválaszthatatlanul magukon viselik Kondor grafikusi zsenijét. Amikor Szőnyi István – aki akkor a Képzőművészeti Főiskola rektora volt – ki akarta rúgni Kondort a főiskoláról, azzal a „felkiáltással,” hogy „aki ilyen csúnyán fest, annak semmi helye itt” akkor Barcsay Jenő, Koffán Károly és más kollégái, tanárai álltak ki mellette, s „átmentették” a grafikai szakra.

Szőnyi – aki maga is zseniális művész – ez esetben tévedett. Nem értette meg Kondort, nem értette Kondor ihletettségét, szimbolikáját, művészetét. Kondor viszont egy új kihívással – és új lehetőséggel – szembesült és remekbeszabott rézkarcokat készített! Nos, ez a rutin, ez a grafikai „véna” lépten, nyomon „tetten érhető” a festményein is! Amint az az általam meghirdetett képein is látható.

Kondor festményei – mint a meghirdetett festményeim is – elsősorban nem esztétikai, hanem tartalmi és szimbolikus jelentéssel és jelentőséggel bírnak! Kondor nagy súlyt fektetett arra, hogy minden festményének címet adjon. Ugyanis minden képének mondanivalója van! S a mondanivaló kizárólag a kép és a cím kontextusában értelmezhető! Így valósul meg a tartalom (a mondanivaló) és a forma (a festmény maga) egysége Kondor képein.

Kondor festményei kizárólag a címekkel együtt értelmezve „fejthetőek” meg! Éppen ezért mindig saját kezűleg felírta az általa adott címet minden festménye hátlapjára! Ahogyan az az én gyűjteményemben lévő Kondor festményeken is látható.

A festményeimen lévő aláírások a művész autentikus aláírásai. Kondor időnként több aláírást is tett a festményein. Ezen a festményen például négy helyen is megtalálható Kondor Béla autentikus szignója. A festmény bal felső, bal alsó és jobb alsó sarkában, valamint a hátlapján is. Magukon a festményeken minden esetben található szignó, továbbá kivétel nélkül mindig aláírásával látta el a festményei hátlapján az általa adott címnél is a képeit! Amint az a meghirdetett Kondor festményeimen is látható! Specifikuma volt, hogy az „N” betű két szárát időnként fordítva kötötte össze. Általában amikor több „N” szerepelt a címben, akkor a második vagy harmadik „N”-nél alkalmazta ezt a csak rá jellemző egyéni jelölést.

Egyik igen kedvelt motívuma volt az angyal. Több festménye viseli a címében is az „angyal” szót! (pl: Hárfázó angyal, Harcos angyal, Festő angyal, Szent Antal találkozik az angyallal, Angyali ének, Őrző angyal, Angyalkirály és az ipari forradalom)

Sok festménye dolgoz fel bibliai jeleneteket, történeteket, vallási témákat. Mint például a következők: Szentek a kapunál, Jerusálem felett, Három királyok, Szent Ferenc stigmatizálása, Joachim álma, A kolduló Belizár, Kolostor alapító.

Kondor vonzódott a technikai eszközökhöz, szerkezetekhez, gépekhez. Ezt a szenvedélyét olyan festményei jelzik, mint: Az órás álma, Mechanikus álom, Az orvoslás művészete, Ágyúhúzók, Rakétakilövő állvány, Hajódaru, A repülés tudománya, A király és az aranyóra, A pilóta álma, Daru építő, Modellkészítő-konstrukcióval, Newton, Gépész álma.

Ezenkívül a küzdelem, a harc művészi kifejezése sem volt idegen tőle, amelyet olyan művei mutatnak, mint a: Don Quijote, Matador, Artisták, Viadal, Huszár, Három, Bombázás, Harc, Dózsa halála.

Kondornál van egy specifikus szimbólum. Ez pedig a kéz. Sőt a kezek. A legtöbb festményén megfigyelhető – az általam meghirdetetteken is – hogy a kéz kiemelt figyelmet kap tőle. Időnként „extra” – senkihez sem tartozó – „önálló” kezek is megjelennek a festményein! Ennek a szimbólumnak a megfejtése nem könnyű feladat. Lehet az emberi cselekvés szimbóluma, lehet a SORS keze, mint mindent befolyásoló tényező, de lehet a szabad akaratából cselekvő embert figyelmeztető spirituális jel is.

Összességében megállapítható, hogy Kondor Béla az egyik legerősebben motivált művészünk a szimbolika és a spirituális tartalom aspektusaiból, és mindegyik általam meghirdetett festményén is megfigyelhető ez a kettősség. A „hivatalos” „kánonnal” szemben elmondható, hogy Kondor Béla munkássága még egyáltalán nem feldolgozott! Még – ha „csak” a fentebb általam felsorolt alkotásait vesszük is – sok olyan műve van, amely egyáltalán nem kapta meg az azt megillető figyelmet! (Például a volt Garancsi gyűjteménybe tartozott és jelenleg a Báthori István Múzeumban található négy fentebbi alkotása is a messze nem elegendő figyelmet kapott remekművei közé tartozik!)

S ha a mai állapotokat tekintem, akkor nem lehet nem gondolni arra, hogy a magukat éppen Kondor – s sok más művészünk – munkásságának „teljes” feldolgozása alaptalan mítoszával „polírozó” önjelölt „megmondó-emberek” meglehetősen alulmotiváltnak tűnnek eddig még nem közismert remekműveknek a „hivatalos” „kánonba” emelésében! Főként, ha nem az ő tulajdonukat képezik ezek a remekművek! S főként, ha úgy ítélik meg, hogy azok felbukkanása megzavarja a „business as usual” megszokott, kényelmes – általuk „uralt” és „behajózott” – állóvizét!

A festmény adatai:

Technika: aranyfüst lemez, vegyes technika - farostlemez

Méret keret nélkül: 58 x 39 cm

Méret kerettel: 61 x 42 cm

A festményre örökös pénz-visszafizetési garanciát vállalok. Igény esetén ezt külön szerződésben is rögzíthetjük.


Garanciális feltételek

Garancia: örökös  

Fizetési opciók

Banki előre utalás

Szállítási opciók

Szállítás innen: Magyarország
Postázás2500 HUF


Mások ezeket keresték még