1M161 Szántó Piroska : Páva 1974


22.000 HUF 59.80 USD

Garancia: örökös  
Termék információk
Feltöltés ideje: 2023. december 08.
Termékkód: 4861999
Megtekintések: 201
Megfigyelők: 5
Ajánlatok: 0 ajánlat
Eladó adatai

antikvitasok (3011)    
BUDAPEST

Hitelesített felhasználó

Gyorsan válaszol az üzenetekre
Pozitív értékelések: 99.84%
Utolsó belépés: Ma, 11:12
Regisztráció: 2013. március 05.
Miért választják a vásárlók a Galéria Savariát?
Tudja meg, milyen lépésekkel tesszük biztonságosabbá és kényelmesebbé online piacterünk használatát. Részletek
Téma:absztrakt

Papír reprodukció üveglap mögött, vajszínű képcsarnokos keretben. Akasztási lehetőséggel rendelkezik. Jelezve jobbra lent: SZÁNTÓ PIROSKA 974

Szélesség: 60 cm

Magasság: 77 cm

Súly: 3.31 kg

A kép mérete keret nélkül: 75 x 58 cm

Szántó Piroska

festő, grafikus

Születési hely: Kiskunfélegyháza

Születési dátum: 1913

Kiállítások az adatbázisban:

Szántó Piroska festő emlékkiállítása

Mesterei: Vaszary János.

1931-ben felvették a Magyar Iparművészet Főiskolára, majd egy év után átiratkozott a Magyar Képzőművészeti Főiskolára, Szőnyi István osztályába, ahonnan baloldali politikai tevékenysége miatt kizárták. Ezt követően Rázsó Klára magániskolájában Vaszary János tanfolyamát látogatta. 1958, 1971: Munkácsy-díj; 1965: ezüstérem, Certaldo; 1973: nívódíj; érdemes művész, a Munka Érdemrend arany fokozata; 1983: Kossuth-díj; 1992: Pro Urbe Budapest kitüntetés; 1994: a Magyar Köztársasági Érdemrend polgári tagozatának Középkeresztje. Első férje Seiden Gusztáv fotóművész, második férje Vas István költő volt. 1934-ben csatlakozott a Szocialista Képzőművész Csoporthoz, majd annak 1939-1940 táján megalakuló jogutódjához, a Szocialista Képzőművészek Társaságához. 1937-ben Bálint Endre hívására ment először Szentendrére, ahol a Korniss Dezső és Vajda Lajos körül csoportosuló fiatalok köréhez csatlakozott. Ettől kezdve haláláig a szentendrei művészélet szereplője volt. 1945-től 1948-ig, feloszlásáig az Európai Iskola tagja volt. Korai tájábrázolásait, figurális kompozícióit, rajzait későbbi munkásságában is fel-feltűnő expresszív hangvétel jellemzi (Staravoda, 1938). Kiemelkedik közülük a több változatban megfestett Kofahajó (1939) c. festménye, melyen a Szentendréről Pestre menő, vásározó asszonyok monumentálissá növelt alakjait ábrázolja Derkovits képszerkesztési módszerét továbbgondolva. A 40-es évek elejétől Vajda késői szürrealista műveinek hatására találta meg képi gondolkozásának egyik ciklikusan visszatérő arculatát, a szürrealisztikus, antropomorfizált növény- és állatábrázolásokat: száradó kukoricák, burjánzó káposztafejek, konok, kemény mákok, elhullott pillangók vallanak a művész érzelmeiről (A hold árnyéka, 1947-48; Mese, 1969; Atalanta, 1975). A természettel kialakított bensőséges kapcsolat a stiláris változások ellenére mindvégig művészetének egyik alapvető jellemzője maradt. E törekvéseket foglalta szintézisbe a Cantata Profanac. nagyméretű gobelinjében (1969-1971, a szombathelyi Bartók Béla Zeneiskolába tervezte). Az 50-es években Villon, Boccaccio, Shakespeare, Kipling, Krúdy, Radnóti műveinek illusztrálása jelentett megélhetést a művész számára. 1956 eseményeit nyers riportrajzokban örökítette meg. Az 50-es évek második felében új stiláris vonások jelentek meg műveiben. A sziporkázó színek testes, fekete vonalak konstrukcióiba kényszerülnek. Az 1963-as nagysikerű kiállításán bemutatott, e felfogásban készült művek, tárgyi utalásaik ellenére a francia lírai absztrakció - többek között - A. Manessier által képviselt vonulatával mutatnak rokonságot (Holdas kert, 1962). Bár művészi gondolkodását már korábban is jellemezte az a tendencia, hogy sorozatokban dolgoz fel egy-egy témát, a 60-as évektől kezdődően azonban mindez felerősödik, a képépítés azonossága mellé sokszor technikai eljárásokat és anyaghasználatot is társított a művész. Így születtek például a 60-as évek elején a század eleji aktivisták lendületét idéző, tussal készített, konstruktív tájrajzai (Forgó táj, 1964). A rohamosan pusztuló népi kultúrával és a tradicionális morális értékek felszámolódásával való szembesülés inspirálta a 60-as évek végétől kezdődően esendő útszéli keresztekről, meggörbült pléhkrisztusokról, málladozó temetői piétákról lapidáris egyszerűséggel festett csoportját (Csonka feszület, 1969; Pléhkrisztus és Mária, 1985). Hasonló élményekben és a háborús emlékekben gyökerezik a bajóti asszonyokról a 70-es évek második felében készített, monumentális, a pasztell technikától líraivá szelídült figuráinak sora (Templomablak, 1977). A 70-es években indította ~ életpályájának hátralévő idejét átívelő Szerelmesek c. sorozatát, mely két jól körülhatárolható csoportra bomlik. A sorozat korai darabjain indázó vonalakkal rajzolt, arany, ezüst, fekete és fehér színekkel, dekoratívan festett, csurgatással készült, a csontvázukig lemeztelenített, ölelkező figurák mind tematikailag, mind stilárisan a szecesszióban fogant előképek továbbgondolásai ("Terminus vitae sed non amoris", 1971). A sorozat második csoportjának darabjai a művészi pálya utolsó évtizedében keletkeztek, és a korai művek hűvös izzásával szemben - a posztmodern festészettől is megérintve - színekben gazdagabban, és az ún. tupfolással készült képein pedig matériában is érzékibben jeleníti meg egymásnak feszülő párjait (A kispárna, 1989). Életművét a Szombathelyi Képtárnak ajándékozta 1988- ban. Irodalmi értékű elbeszéléseiben életének fordulópontjairól vall és kortársainak állít emléket.

Egyéni kiállítások

1946 • Európai Iskola kt., Budapest

1957 • Csók Galéria, Budapest (kat.)

1958 • Rippl-Rónai József Múzeum, Kaposvár

1963 • Csók Galéria, Budapest (kat.)

1966 • Dürer Terem, Budapest • Kiskun Múzeum, Kiskunfélegyháza

1967 • Művészklub, Kecskemét

1968 • Certaldo (OL)

1970 • Műcsarnok, Budapest (gyűjt., kat.) • Kossuth Lajos Tudományegyetem, Debrecen

1971 • Műcsarnok, Győr

1972 • ~. grafikai kiállítás, Helikon Galéria, Budapest • Zodiákus Klub, Esztergom

1974 • Szerelmesek, Művésztelepi Galéria, Szentendre (kat.)

1977 • Műcsarnok, Budapest (kat.)

1977 • Ajka

1980 • Várszínház Galéria, Budapest • Kernstok Terem, Tatabánya

1981 • Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely

1982 • Szentendrei Képtár, Szentendre (gyűjt., kat.)

1984 • Gulácsy Galéria, Budapest

1985 • Madách I. Művelődési Központ, Vác

1986 • Keresztény Múzeum, Esztergom • Csikász Galéria, Veszprém (kat.)

1987 • Szombathelyi Képtár, Szombathely (gyűjt., kat.) • Gulácsy Galéria, Budapest • Műhely Galéria, Szentendre

1990 • Szentesi Művelődési Központ Kisgaléria, Szentes

1992 • Liebende, Blumen, Collegium Hungaricum, Bécs (kat.) • Szerelmesek, Vigadó Galéria, Budapest

1993 • Certaldo • Milánó • Siena (kat.) • Városi Hangverseny és Kiállítóterem, Zalaegerszeg • Városi Galéria, Nyíregyháza • Retrospektív kiállítás, Szentendrei Képtár, Szentendre (kat.)

1996 • Barcsay Iskola Galéria, Szentendre • Erdész Galéria, Szentendre

1997 • Városi Könyvtár, Győr

1998 • Bálint Zsidó Közösségi Ház, Budapest • Kiskun Múzeum, Kiskunfélegyháza (kat.).

Válogatott csoportos kiállítások

1945 • Szociáldemokrata Párt Képzőművészeti Társasága és meghívott vendégei, Ernst Múzeum, Budapest

1946 • A Magyar Képzőművészetért mozgalom I. kiállítása, Ernst Múzeum, Budapest • Fiatal Magyar Képzőművészetért, Fővárosi Képtár, Budapest • Az Európai Iskola, Magyar Képzőművészek Szabad Szervezete

1948 • "Mi magunk", Európai Iskola XXXIII. kiállítása, Budapest, Üllői u. 11. • Száz magyar művész kiállítása, Fővárosi Képtár, Budapest • A magyar képzőművészet újabb irányai, Nemzeti Szalon, Budapest

1958 • Exposition des Peinture, Sculpture et Arts Graphiques Hongrois d'aujour d'hui, Antwerpen

1959 • Képzőművésznők nemzetközi kiállítása, Műcsarnok, Budapest

1964 • Szocialista Képzőművészek Csoportja 1934-1944, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

1966 • Magyar képzőművészeti kiállítás, Petit Palais, Párizs

1969 • Mai magyar egyházművészet, Róma

1973 • Európai Iskola, Csók Képtár, Székesfehérvár

1982 • Szocialista grafika 1918-1945, Szombathely

1984 • Az (ismeretlen) Európai Iskola. A huszadik század magyar művészete, Budapest Galéria, Budapest

1996 • Genius loci (Szentendre látványa és motívumai festményeken és fotókon), Szentendrei Képtár, Szentendre

1997 • A cirkusz világa a magyar művészetben, Kassák Lajos Múzeum, Budapest.

Művek közgyűjteményekben

Ferenczy Múzeum, Szentendre

Fővárosi Képtár, Budapest

Janus Pannonius Múzeum, Pécs

Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

Szombathelyi Képtár, Szombathely

~ Emlékszobája (Budapest Várkert rakpart 17.).

Publikációi

Bálám szamara, Budapest, 1982

Forradalmi szvit, Budapest, 1989

Akt, Budapest, 1994

Életemből, Vigilia, 1971/5.

Tágas ég alatt, Forrás, 1977/8.

Irodalom

N. N.: ~. képei, Kis Újság, 1946. augusztus 9.

KEMÉNY K.: A kukoricaistennő, in: HAMVAS B.-KEMÉNY K.: Forradalom a művészetben. Absztrakció és szürrealizmus Magyarországon, Budapest, é. n. (1947)

JUHÁSZ F.: (kat. bev., Csók Galéria, 1957)

HAVAS L.: ~ kiállítása, Népakarat, 1957. május 23.

RÓNAY GY.: (kat. bev., Csók Galéria, 1963)

ARTNER T.: ~ művészetéről, Új Írás, 1963/9.

DÉVÉNYI I.: ~ újabb munkái, Vigilia, 1963/6.

NÉRAY K.: Arcok a virágágyból, Művészet, 1963/7.

PASSUTH K.: ~ kiállítása a Csók Galériában, Élet és Irodalom, 1963. április 24.

FRANK J.: ~ műtermében, Élet és Irodalom, 1966. január 8.

PASSUTH K.: ~ kiállítása, Művészet, 1966/8.

RÓNAY GY.: ~ kiállítása, Népművelés, 1966/5.

SZABÓ GY.: ~ grafikái, Élet és Irodalom, 1966. március 6.

RÓNAY GY.: (kat. bev., Műcsarnok, 1970)

KÖRNER É.: ~ kiállítása a Műcsarnokban, Kritika, 1970/8.

NÉRAY K.: ~ kiállításáról, Művészet, 1970/11.

PERNECZKY G.: Sirály, Élet és Irodalom, 1970. május 16.

HEGYI B.: Beszélgetés ~val, Vigilia, 1971/5.

HAVAS L.: ~ kiállítása a Műcsarnokban, in: Képzőművészeti Almanach 3., Budapest

MUCSI A.: (kat. bev., Művészetelepi Galéria, Szentendre, 1974)

SZABADI J.: ~ újabb képeiről, Vigilia, 1974/8.

SZABÓ M.: ~ képeiről, Kortárs, 1974/9.

VADAS J.: ~'s exhibition, Hungarian Review, 1974/6.

JUHÁSZ F.: ~, Új Írás, 1976/10.

KÖRNER É.: Zeichnungen von ~, Budapester Rundschau, 1976. december 13.

FRANK J.: (kat. bev., Műcsarnok, 1977)

HORVÁTH GY.: ~ képei és rajzai, Tükör, 1977. április 17.

CSAPÓ GY.: ~, in: uő: Művészek, műhelyek, Budapest, 1978

RÓZSA GY.: ~ fekete hátterei, in: uő: Nyitott Galéria, Budapest, 1980

BÉLÁDI M.: A józan derű írója, Jelenkor, 1983/11.

MUCSI A.: (kat. bev., Szentendrei Képtár, 1982)

ACSAY J.: Konfliktusok nélkül, Művészet, 1984/7.

P. SZŰCS J.: Követőből örökös, in: uő: Művészettörténés, Budapest, 1985

SZABÓ GY.: ~, Budapest, 1985

SZABÓ GY.: (kat. bev., Csikász Galéria, Veszprém, 1986)

FRANK J.: (kat. bev., Szombathelyi Képtár, Szombathely, 1987)

E. NAGY L.: A legnagyobb bűn a közöny. Interjú ~val, Új Forrás, 1988/2.

FRANK J.: Szerelmesek, Élet és Irodalom, 1991. február 8.

SÁRMÁNY I.: (kat. bev., Collegium Hungaricum, Bécs, 1992)

MÁNDY I.: Szerelmesek, Élet és Irodalom, 1992. október 2.

MAZÁNYI J.: (kat. bev., Szentendrei Képtár, 1993)

CSŰRÖS M.: ~ kiállítása, Művészet, 1993/1.

SALAMON N.: ~ festőművész ajándékának szerződési krónikája, Vasi Szemle, 1993/1.

TAKÁCS GY.: ~ könyvillusztrációi, Somogy, 1996/1.

OTTLIK G.: ~ kukoricái, Élet és Irodalom, 1996. május 3.

SÜMEGI GY.: Forradalmi szvit 1956. Beszélgetés ~val, Új Művészet, 1996/10.

POGÁNY G.: (kat. bev., Kiskun Múzeum, Kiskunfélegyháza, 1998)

FRANK J.: Szerelmesek, Élet és Irodalom, 1998. február 6.

Mazányi Judit - artportal.hu

Garanciális feltételek

Garancia: örökös  

Fizetési opciók

Banki előre utalás
Készpénz
Postai utánvétel

Szállítási opciók

Szállítás innen: Magyarország
Feldolgozási idő: 1-2 munkanap
A feldolgozási idő megmutatja, hogy az eladónak a fizetéstől számítva mennyi időre van szüksége a tárgy becsomagolásához és feladásához. Ez alapján tájékozódhat a vevő, hogy a fizetést követően mikor várhatja a csomag feladását.
Személyes átvételBudapest IX.
MPL - csomagautomata3800 HUF
MPL - házhozszállítás4400 HUF
PostaPont3800 HUF

Mások ezeket keresték még