FK/247 - Csók István (Prihoda István) – Báthory Erzsébet - színezett rézkarc


19.000 HUF 51.60 USD

Garancia: 30 nap  
Termék információk
Feltöltés ideje: 2024. április 15.
Termékkód: 4609692
Megtekintések: 21
Megfigyelők: 3
Ajánlatok: 0 ajánlat
Eladó adatai

Hellboy1 (1421)  
Békés megye

Hitelesített felhasználó

Válaszadás: 94%-ban3 óra alatt
Pozitív értékelések: 100%
Utolsó belépés: Tegnap, 20:54
Regisztráció: 2019. augusztus 03.
Miért választják a vásárlók a Galéria Savariát?
Tudja meg, milyen lépésekkel tesszük biztonságosabbá és kényelmesebbé online piacterünk használatát. Részletek
Az eladó eredetiként jelölte meg az alkotást, amelyre 30 nap pénzvisszafizetési garanciát vállal. Az eladó állítása szerint az eredetiséget szakértő is megerősítette.
Téma:portré
Hordozó:papír
Kor:1900-1949
Szignó:szignózott
Állapot:restaurált
Pénzvisszafizetési garancia az eredetiségre:igen
Eredetiség:eredeti
Eredetiségét szakértő megerősítette?:igen

Eladásra kínálom Csók István (1865-1961) Báthory Erzsébet című akvarellel színezett rézkarcát. Csók István festményéből Prihoda István készítette a rézkarcot. Sajnos a kép körbe lett vágva, az eredeti aláírás a hátuljára lett applikálva. A papír egy kartonra lett ragasztva – gondolom a tartósság kedvéért. A ragasztás nem mindenhol lett tökéletes, enyhe hullámosodás látható, a tetején pedig gyűrődés nyomai. A sűrű minta miatt alig észrevehető. Az alkotás egy aranyozott léckeretben van üveg mögött, azonnal falra akasztható állapotban van!

Téma: portré

Technika: akvarellel színezett rézkarc

Hordozó: papír (kartonra kasírozva)

Kora: 1910-es évek

Szignó: van (hátul)

Keret: aranyozott léckeret

Méret: 30 x 24cm (keret nélkül), 32,5 x 26,5 cm (kerettel)

Állapot: korának megfelelő

A postázás a vevő igényével egyeztetve a mindenkor aktuális díjak szerint történik, kizárólag előre utalást követően, gondosan csomagolva.

Kérem, amennyiben van még kérdése a termékről, akkor lehetőleg annak megvásárlása előtt és ne utána kérdezzen.

Kérem tekintse meg a többi termékemet is. Köszönöm!

Züzü-ciklusról:

Csók István életében az 1909-es év fordulópontot jelentett. Nirvána című, pályája fő művének szánt munkájával nem ért el sikert, majd az év végén, december 21-én megszületett kislánya, Juliette. Ezek az események arra sarkallták az akkor negyvennégy éves Csók Istvánt, hogy elhagyja Párizst és hazatérjen Magyarországra. A változás művészetében is megmutatkozott, elhagyta korábbi, nagy volumenű kompozícióit, amelyeket felváltottak a személyesebb táj- és életképek. Az ekkor készült munkáinak fő témája a család lett, középpontjában Juliettel, akit Züzünek becéztek. Az ún. Züzü-ciklus 1910-től 1925-ig tartott; ezalatt 13 festményt készített kislányáról, s a gyermek saját világáról. A sorozat képein érzékelhető a francia impresszionista alkotók hatása: Monet, Renoir, Mary Cassett vagy Pierre Bonnard szintén gyakran választották képeik témájául a gyermekeket. Ezt az időszakot világszerte a gyermekekkel kapcsolatos korábbi nézetek átformálódása jellemezte. Magyarországon 1906-ban létrejött a Magyar Gyermektanulmányi Társaság, 1910-ben pedig a Gyermektanulmányi Múzeum. 1914-ben pedig az Iparművészeti Múzeumban megrendezésre került az Országos Magyar Iparművészeti Társulat Gyermekművészeti kiállítása. Csók István Züzü-ciklusának képei végigvezetnek minket a gyermeki fejlődés különböző szakaszain, melyeket a festmények címei is tükröznek: Züzü első sétája (1910 körül), Züzü a gyerekkocsiban (1910 körül), Züzü a kakassal (1912), Züzü beteg (1914), Züzü a karácsonyfa alatt (1914), stb.

Ahogy Züzü idősebb lett, az ábrázolások helyszíne is megváltozott a festményeken, a játékokkal, zongorával körülvett szobabelsők átalakultak különböző tájábrázolásokká (pl. Züzü az ablakban, 1918 körül). Ebben az időszakban készült a Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár állandó kiállításán látható Züzü a kertben (1917 körül) című festmény is. A család 1917-ben költözött az első kerületi Hunfalvy-villába, melynek virágzó lugasában, piros kockás kabátban, napernyővel, kezét egy padra támasztva ábrázolja Züzüt, a felhőtlen öröm megtestesítőjeként. A korábbiaktól eltérően Csók nem törekszik a környezet pontos ábrázolására, helyette expresszív színfoltokból építi fel azt. Ez a festmény idővel a Züzü-ciklus egyik legkedveltebb, legtöbb változatban elkészült darabjává vált.

Néhány gondolat a művészről:

Csók István (Sáregres, 1865 – Budapest, 1961) kétszeres Kossuth-díjas magyar festő, kiváló művész. 1865. február 13-án született a dunántúli Sáregresen. Apja népi származású, tősgyökeres iparoscsaládból való jómódú molnármester volt. Kiterjedt rokonsága, barátai, ismerősei mind a polgárosztályhoz tartoztak. István gyerekkorában véznácska, beteges volt, akit mindenki csak kényeztetett. Jómódú szülei nem iparkodtak korán munkára, vagy tanulásra fogni. Budapesten kezdte 1882-ben tanulmányait Székely Bertalan, Lotz Károly tanítványaként, majd Münchenben és Párizsban folytatta. A francia főváros tárháza volt a 19. század legjava képzőművészeti realizmusának, csatatere az impresszionisták harcainak. Csók emlékirataiban hangsúlyozza, hogy szabad akart lenni, ezért nem választotta az állami főiskolát, az Académie des Beaux-Arts-ot. Bastien-Lepage művei hatottak rá. Korai képe, az Úrvacsora, Párizsban aranyérmet, Bécsben állami nagy aranyérmet nyert, 1894-ben. A Szénagyűjtők a plein air tolmácsolója. A millenniumra a Báthory Erzsébet (1895) képpel készült. A csejtei várúrnő (abban a korban feltételezett) szadizmusának ábrázolása sok kritikát és müncheni aranyérmet hozott. Nagybányára ment, de a táj nem kötötte le. 1903-tól Párizsban hét eredményes esztendőt töltött el. Belekezdett a Műteremsarok (Ateliersarok) című képébe, melyet csak 1905-ben küldött be a párizsi Szalonba, ahol nem részesült díjazásban, pedig nagyon számított rá. E festményében jutott első alkalommal kifejezésre teljes egészében aktfestésének varázsa. 1914-ben nagy sikerű kiállítása volt a Műcsarnokban. Aktábrázolásának több szép darabját ismerjük, köztük a Thámárt (1905). Csók párizsi éveire esnek azok a Magyarországon fogant festményei is, amelyeken a Dunántúl népének színességét ünnepelte. Álláspontja gyönyörködés volt a népélet, népviselet színességében, a fiatalság életerejében, szépségében, egészségében. Csók István a századelő koloritgazdag, ösztönös érzékkel impresszionista, elismert festője. A benyomás eleven rögzítése, tájat, tárgyakat egybefoglaló látása egyéni módon és magas színvonalon jelenik meg. Közismertek Züzü lányáról és a Balatonról festett képei. Az 1910-es évek végén ismerkedett meg a magyar tengerrel, Ebből megtermékenyítő szerelem lett, amelyből évtizedekig ihletet merített. Különös derű jelenik meg a Keresztapa reggelije c. képén. Ez az alkotása és a Tél a tavaszban című áll legközelebb a nagybányai stílushoz, a természet és az emberi érzelmek találkozási pontjához. Az Ernst Múzeumban, 1935-ben kiállításon mutatta be félévszázados munkásságának legjavát. Évről évre részt vett a képzőművészek szövetségének kiállításain, ahol 1951-ben búcsúzott utolsó jelentős alkotásával, a Háború és Béke című, hármas tagozatú festményével. Főiskolai tanárként a nagybányai művésztelep festői tanulságainak következetes oktatásával fontos szerepet töltött be. Maga is több nyarat a nagybányaiakkal töltött még fiatal művészként (1897–1901 között). Tanítványai nem felejtik meleg emberségét és segítőkészségét. 1932-ben Vaszary Jánossal együtt kényszer-nyugdíjazták baloldali tanítványainak támogatása miatt.

Egyéni kiállítások:

1905 • Könyves Kálmán Szalon, Budapest
1914 • Műcsarnok, Budapest
1935 • Ernst Múzeum, Budapest, [Hubay Andorral]
1937 • Fränkel Szalon, Budapest
1955 • Műcsarnok, Budapest
1963 • Déri Múzeum, Debrecen
1965 • Csók István emlékkiállítása, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
1992 • Móra Ferenc Múzeum, Szeged.

Híres képei:

  • „Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre" (Úrvacsora) (1890) olaj, vászon (MNG)
  • Szénagyűjtők (1890) olaj, vászon (MNG)
  • Árvák (1891) olaj, vászon (MNG)
  • Báthory Erzsébet (1895 körül) olaj, vászon (MNG)
  • Cserényben (1900) (népi életkép) (Szépművészeti Múzeum)
  • Tulipános láda (1910) olaj, vászon (MNG)
  • Tél a tavaszban (1913) olaj, fa (MNG)
  • Virágcsendélet (Reggeliző-asztal) ( 1913) olaj, vászon (MNG)
  • „Honni soit qui mal y pense…" (aktfestmény) 1925 olaj, vászon (MNG)
  • Sokác temető (1929) olaj, vászon (Janus Pannonius Múzeum, Pécs)
  • Szivárvány a Balaton felett 1930 olaj, fa (MNG)
  • Keresztapa reggelije (1932) olaj, vászon (MNG)
  • Borospince (1944) olaj, vászon (magántulajdonban)

Kötetei:

  • Emlékezéseim; Officina, Bp., 1945 (Officina képeskönyvek)
  • Emlékezéseim; Akadémiai, Bp., 1990 (Egyéniség és alkotás)
  • Emlékezéseim; Magyar Képzőművészeti Egyetem, Bp., 2015

Társasági tagság:

  • MIÉNK
  • Szinyei Merse Pál Társaság
  • Magyar Mickiewicz Társaság

Emlékezete:

  • A Székesfehérvár legnagyobb festménygyűjteményének helyet adó múzeumot, a Csók István Képtárat róla nevezték el.
  • Dunaharasztiban utca viseli nevét.
  • 1990 előtt egy belvárosi utca is viselte a nevét Székesfehérvárott (ma Megyeház utca) Martfűn.
  • Szülei cecei egykori házában ma a Csók István Emlékmúzeum működik

Garanciális feltételek

Garancia: 30 nap  

Fizetési opciók

Banki előre utalás
Készpénz

Szállítási opciók

Szállítás innen: Magyarország
Feldolgozási idő: 3-5 munkanap
A feldolgozási idő megmutatja, hogy az eladónak a fizetéstől számítva mennyi időre van szüksége a tárgy becsomagolásához és feladásához. Ez alapján tájékozódhat a vevő, hogy a fizetést követően mikor várhatja a csomag feladását.
Személyes átvételGyula
Egyéb2000 - 3000 HUF
Külföldi szállítás
Az eladó ezt a terméket nem szállítja külföldre.

Mások ezeket keresték még