1M129 Vigh Tamás : A művelődési otthonért 1949-1974


9.800 HUF 26.65 USD

Garancia: örökös  
Termék információk
Feltöltés ideje: 2023. december 08.
Termékkód: 4855511
Megtekintések: 81
Megfigyelők: 0
Ajánlatok: 0 ajánlat
Eladó adatai

antikvitasok (3014)    
BUDAPEST

Hitelesített felhasználó

Gyorsan válaszol az üzenetekre
Pozitív értékelések: 99.84%
Utolsó belépés: Ma, 13:03
Regisztráció: 2013. március 05.
Miért választják a vásárlók a Galéria Savariát?
Tudja meg, milyen lépésekkel tesszük biztonságosabbá és kényelmesebbé online piacterünk használatát. Részletek

Szép állapotú kétoldalas bronz érem, bronz plakett, emlék plakett. Felirat: A MŰVELŐDÉSI OTTHONÉRT 1949-1974 Jelzés: VIGH T.

Szélesség: 8 cm

Súly: 0.26 kg

Vigh Tamás

szobrász

Csillaghegy, 1926-02-18

Elhalálozott: Budapest, 2010. szeptember 18.

Szerző: Lóska Lajos

1946-1952: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mestere: Ferenczy Béni. 1975-1986 között a Magyar Képzőművészeti Főiskola tanára volt. 1986-1990-ben a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége elnöke. Budapesten él. 1954, 1969: Munkácsy-díj; 1955: Világifjúsági Találkozó-díj; 1973: érdemes művész; 1978: a budapesti Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé díja; 1978: Kossuth-díj; 1979: II. Országos Éremművészeti Biennálé díja, Sopron; 1983: kiváló művész. 2004-ben Táncsics Mihály-életműdíjat kapott. 2010 márciusában az elsők között vehette át a MÚOSZ képzőművészeti díját.

Az 1951-ben készített Éneklő fiatalok c. diplomamunkáját a túlfokozott naturalizmus, a hangsúlyos gesztusok jellemzik. A mű, mint Kocsis András vagy Makrisz Agamemnon Népstadion melletti, többalakos szobra, szocreál stílusban készült. Az egy esztendővel később mesteréről, Ferenczy Béniről mintázott portréja (1952) viszont már érzékeny, enyhén klasszicizáló, karaktert kiemelő arcmás. Művészetének e periódusában született legjobb alkotásai intimitásukkal, visszafogott klasszicizmusukkal már túlmutatnak az átlag szocialista realista munkákon (Pihenő nő, 1955). A 60-as évek elejétől a hazai szobrászat, bár lassan, de megváltozott, a naturalizmust és a klasszicizmust – természetesen megmaradva a figuralitás határai között – igyekeztek fellazítani a szobrászok. Ehhez a folyamathoz nagyban hozzájárult ~ munkássága is, aki a 60-as években alakította ki saját, egyéni, enyhén kubisztikus, sőt a pop arttól is megérintett, a gyűrt, behorpadt lemez formáit kiemelő, bronzból öntött és lemezből készült szobrainak stílusát. Ezen időszak legkifejezőbb darabjai: a Tudomány szimbóluma (1962); a Béke hírnöke (1965); a Kürtösök (1967); az Alföld népe (1967) c. bronzplasztika; a Magyar mérnök a reformkorban (1967). Ugyancsak a kubisztikus elemekre, a térbeliséget fokozó, horpasztott-benyomott formák játékára épül a küzdő, agancsukat összeakasztó szarvasokat ábrázoló, vörösréz-lemez Partizán emléke (1968-69) is. A 70-es években kifejezésmódját egyfajta expresszív, darabos felületalakítás és dinamizmus jellemzi (Bartók, 1970). Hasonló a mintázása a Krúdy álomvilágára utaló, két összekapaszkodó, lebegő figurát ábrázoló Szindbádjának (1973), valamint a földből kiemelkedő, sziklákat szétfeszítő kisplasztikájának, az Aki felszabadultnak (1975). A 90-es években öntött kisbronzait az expresszív megformálás (Angyalom, 1993) éppen úgy jellemzi, mint a tömeget kiemelő gyűrt, horpadt felületek (Arány, 1995-96). ~ munkássága jelentősen hozzájárult a modern magyar szobrászat megújulásához. Jelentős mennyiségű köztéri monumentumot készített, melyekről külön katalógus készült. Sajnos merész elképzelései közül kettőt, talán a két legjellemzőbbet – a Vásárhelyi Pál–emlékművet (1967), illetve a Székesfehérvárra szánt Életfáját (1971) – nem engedték megvalósítani. Éremművészete is jelentős: plakettjeit szinte körplasztikává teszik a hangsúlyos, kiemelt felületek (Akadémiai érem, 1961; Kapcsolat, 1981).

Irodalom

PAP G.: Aki felszabadult, Művészet, 1976/7.

RÓZSA GY.: Négy portré, Budapest, 1977

KOVÁCS GY.: ~ Akadémiai érméről, Művészet, 1977/8.

KOVALOVSZKY M.: Egy szobrász pályaképe. ~ kiállítása a Tihanyi Múzeumban, Művészet Évkönyv, Budapest, 1977

VEKERDI L.: Beszélgetés ~-sal, Művészet, 1983/11.

VEKERDI L.: ~, Budapest, 1983

KOVÁCS P.: A tegnap szobrai. Fejezetek a magyar szobrászat közelmúltjából, Szombathely, 1992

FARKAS ZS.: Az enyészet is létezés. Beszélgetés ~ szobrászművésszel, Új Művészet, 2001/6.

Egyéni kiállítások

Egyéni kiállítások

1954 • Fényes Adolf Terem, Budapest

1963 • Mednyánszky Terem, Budapest

1972 • Vác

1973 • Visegrád

1975 • Szeged

1977 • Tihanyi Múzeum, Tihany

1978 • Magyar Ház, Berlin

1982 • Műcsarnok, Budapest

1996 • Vigadó Galéria, Budapest

2001 • Hegyvidéki Kortárs Galéria, Budapest

Válogatott csoportos kiállítások

Válogatott csoportos kiállítások

1952, 1953 • 3., 4. Magyar Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest

1965, 1968 • 10., 11. Magyar Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest

1971 • Új művek, Műcsarnok, Budapest

1978 • IV. Budapesti Nemzetközi Kisplasztikai Kiállítás (Biennálé), Műcsarnok, Budapest

1983 • A kibontakozás évei 1960 körül. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár

1991 • Hatvanas évek. Új törekvések a magyar képzőművészetben, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

1995 • Helyzetkép/Magyar szobrászat, Műcsarnok, Budapest

2001 • Szobrászaton innen és túl, Műcsarnok, Budapest • XVII. Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécsi Galéria, Pécs.

Művek közgyűjteményekben

Művek közgyűjteményekben

Fővárosi Képtár, Budapest

Janus Pannonius Múzeum, Pécs

Magyar Nemzeti Galéria, Budapest.

Forrás: artportal.hu

Garanciális feltételek

Garancia: örökös  

Fizetési opciók

Banki előre utalás
Készpénz
Postai utánvétel

Szállítási opciók

Szállítás innen: Magyarország
Feldolgozási idő: 1-2 munkanap
A feldolgozási idő megmutatja, hogy az eladónak a fizetéstől számítva mennyi időre van szüksége a tárgy becsomagolásához és feladásához. Ez alapján tájékozódhat a vevő, hogy a fizetést követően mikor várhatja a csomag feladását.
Személyes átvételBudapest IX.
MPL - csomagautomata1650 HUF
MPL - házhozszállítás1800 HUF
PostaPont1650 HUF

Mások ezeket keresték még