Az elmúlt időszakban több olyan feladatra is sort kerítettünk, amelyek megoldása elhúzódó munkát igényelt, illetve a hatásuk és eredményük is hosszabb távon lesz érezhető. Az egyik ilyen feladat a kategóriarendszer átalakítása, kettősségeinek megszüntetése és új kategóriák felvétele volt. Ebben a bejegyzésünkben erről szeretnénk bővebb tájékoztatást adni.

Korábban egy kérdőívvel fordultunk felhasználóinkhoz, amelyben arról kérdeztük őket, hogy milyen átalakításokat és milyen új kategóriákat javasolnának a Galéria Savaria kategóriarendszerét illetően.

A visszajelzések nagyon hasznosak voltak, számos javaslatot felhasználtunk és azokat hozzáadtuk az előzetesen összeállított listánkhoz.

Milyen változások történtek a kategóriarendszerben?

A kategóriarendszerrel kapcsolatban folytatott munka szerteágazó volt, hiszen az nemcsak új kategóriák rögzítésében merült ki, hanem sok esetben a meglévő kategóriák átalakításával, kiegészítésével is járt.

Szinte valamennyi főkategóriában végeztünk átalakításokat. Ezek között vannak szembetűnő és kevésbé észrevehető változások is, ám hosszú távon ez utóbbiak is hozzájárulnak a Galéria Savaria átláthatóságához. Az alábbiakban sorra vesszük, hogy milyen jellegű módosításokon estek át a kategóriák.

  • Kettősségek megszüntetése
    A Galéria Savarián a vásárlók nemcsak kategóriák, hanem termékjellemzők szerint is böngészhetik a termékeket. Ezek azok a kattintható opciók, amelyek bal oldalon sorakoznak a kategórialisták alatt és segítségükkel a vásárlók még részletesebb paraméterek alapján kereshetnek a termékek között. A termékjellemzőket mindig az adott kategória határozza meg. Például a festmény kategória egyik termékjellemzője a téma, aminek a segítségével a vásárló könnyedén válogathat például a tájképek, portrék, csendéletek vagy egyéb más témájú alkotások között. Porcelán esetén a terméktípus az egyik leggyakrabban használt termékjellemző, itt a vásárló egyszerűen beállíthatja, hogy például vázák, étkészletek vagy épp figurális szobrok között szeretne nézelődni és így tovább.

    A termékjellemzők már hosszú évek óta elérhetőek a Galéria Savarián, azonban két probléma is felmerült velük kapcsolatban:

    • az eladók sok esetben elmulasztották megjelölni a fontosabb termékjellemzőket, emiatt tudtukon kívül több lehetséges vásárlótól is elestek
    • az eladók tévesen jelölték meg a termékjellemzőket, így előfordulhatott, hogy egy Zsolnay porcelán a „herendi” termékjellemzővel lett ellátva
    Megoldás: Kategóriáról-kategóriára végighaladva visszamenőleg megszüntettük ezeket a kettősségeket. Ami az újonnan feltöltött termékeket illeti, a Galéria Savaria rendszere automatikusan párosítja a termékekhez a fontosabb paramétereket, amennyiben az a kategóriából kiderül. Példa: egy Zsolnay kategóriába feltöltött porcelán automatikusan megkapja a „zsolnay” termékjellemzőt, így az eladónak nem kell vesződnie a beállítással. Felmerül a kérdés, hogy ha egy hirdetés eleve a Zsolnay kategóriába kerül, mi értelme, hogy az termékjellemzőként is fel legyen tüntetve. A termékjellemzők hasznosságáról lent írunk részletesebben.
  • Kategóriák átrendezése, kiegészítése
    Annak érdekében, hogy egy kategóriát átláthatóbbá tegyünk, előfordult, hogy azt teljes egészében újra kellett építenünk. Nagyobb változáson esett át például az Ékszer, a Kerámia és az Egyéb régiségek főkategória is. Emellett voltak olyan témakörök, ahol az alkategóriákat igazítottuk egymáshoz annak érdekében, hogy azok egy egységes kialakítást kövessenek. Például korábban, amíg egy Herendi porcelánt számos terméktípusba lehetett sorolni, addig egy másik porcelán márka esetén sokkal kevesebb opció állt rendelkezésre. Ezen változtattunk, így valamennyi márka esetén ugyanazok az opciók érhetőek el.

  • Új kategóriák, alkategóriák felvétele
    Számos új kategória segíti a vásárlók tájékozódását, hogy minél könnyebben rátaláljanak az őket érdeklő hirdetésekre. Szinte mindegyik főkategóriában történtek változások. A teljesség igénye nélkül felsorolunk néhányat azok közül, amelyek több esetben visszatérő javaslatként is szerepeltek a felhasználói visszajelzésekben:

    • Porcelán: több külföldi márka is kategóriát kapott
    • Egyéb régiség – Baba
    • Egyéb régiség – Ünnepi dekoráció, kellékek
    • Kép, grafika – Nyomat
    • Kép, grafika – Tűzzománc
    • Műszaki régiség
    • Otthon, háztartás kellékei
    • Zene – Kazetta
    • Zene – CD

    Mivel a teljes lista valóban hosszú, a termékfeltöltés során igyekszünk majd hathatós segítséget adni, hogy az eladók megfelelő tájékoztatást kapjanak az új kategóriákról. Addig is arra kérjük az eladókat, hogy az eddig megszokásból használt kategóriák választása helyett (különösen az Egyéb régiség főkategória) tekintsék át a rendelkezésre álló kategóriákat és törekedjenek arra, hogy a terméket a megfelelő helyre sorolják.

Vásárlási tipp: a termékjellemzők előnye

Ahogy a fentiekben említettük, a termékjellemzők már több éve részét képezik a Galéria Savaria rendszerének, ez nem egy új fejlesztés. A termékjellemzők és a kategóriák egymást kiegészítve teszik lehetővé, hogy a vásárlók a lehető legkönnyebben rátaláljanak az őket érdeklő termékekre.

Mire jók a termékjellemzők?

Egy kategóriában szereplő termékek sok esetben több szempontból is csoportosíthatóak. Vegyük például a Porcelán kategóriát. A Galéria Savarián a Porcelán kategóriába lépve a következő szinten márkák, gyártók (Herendi, Zsolnay, ENS stb.)  közül választhat az érdeklődő, majd a márkára kattintva töltődik be a következő kategóriaszint a terméktípusokkal (váza, figurális szobor, étkészlet stb.)

Ez a kategorizálás leginkább azoknak kedvez, akik porcelán vásárláskor elsősorban márkák, gyártók szerint böngésznek. De mi a helyzet akkor, ha a vásárlónak nem a márka az elsődleges szempont? Ő elsősorban egy mutatós vázát szeretne vásárolni, a gyártóra vonatkozóan nincsenek konkrét elképzelései.

Ez esetben eléggé időigényes lenne minden egyes porcelán márka „váza” alkategóriáját végigkattintani. Ehelyett az a megoldás, hogy a vásárló a Porcelán kategóriára lép, majd ahelyett, hogy kategóriát választana, lejjebb görget és a termékjellemzőkhöz érve a terméktípusnál a „váza” opciót jelöli be.

Ezzel minden olyan terméket látni fog, amelyet „váza” paraméterrel látott el az eladó.

Ugyancsak jó példa az Ékszer kategória. Ha a vásárló fülbevalót szeretne vásárolni és számára nem érdekes szempont, hogy az antik, divat- vagy vintage ékszer, nem szükséges végigkattintania minden egyes kategórián belül a fülbevalók alkategóriát, ehelyett az Ékszer főkategóriában elegendő a terméktípusnál a „fülbevaló” opciót bejelölni, amely így minden fülbevalót kilistáz, függetlenül attól, hogy az melyik alkategóriában szerepel.

Könnyítés az eladóknak

Ezentúl számos esetben segítséget nyújtunk az eladóknak és automatikusan párosítjuk a termékjellemzőt a termékhez, ha az a kategóriából kiderül. A fentiekből is látszik, hogy mennyire fontos, hogy az eladók a felkínált termékjellemzőket ne hagyják figyelmen kívül a hirdetés feltöltésekor, hanem a legjobb tudásuk szerint töltsék ki azokat.

Mi a következő lépés?

Hiába az új kategóriák, előfordul, hogy az eladók még megszokásból az eddig is használt kategóriákba töltik azokat a hirdetéseiket, amelyeknek valójában már az újonnan létrehozott kategóriákban lenne a helyük.

Az elmúlt hónapokban több eladó is találkozhatott olyan moderátori üzenettel, amelyben arról tájékoztattuk, hogy termékét áthelyeztük egy másik kategóriába. Mostantól azonban eladóink segítségére is számítunk és arra kérjük őket, hogy az új kategóriák figyelembevételével töltsék fel termékeiket, illetve meglévő hirdetéseiket igyekezzenek a megfelelő helyre sorolni. A termék áthelyezésére a szerkesztés opción keresztül van lehetőség.

Tömeges áthelyezéshez a csoportos szerkesztés funkció használatát javasoljuk, ahol egyszerre több termék áthelyezésére is lehetőség nyílik. Bővebben a csoportos szerkesztő használatáról

Eladóként használja a Galéria Savariát?
Fontos, hogy a vásárlók számára a lehető legegyszerűbbé tegyük a termékek felfedezését. Ezért különösen fontos, hogy a hirdetését mindig a termékhez leginkább illeszkedő kategóriába sorolja, ellenkező esetben több vásárlótól is eleshet, hiszen az érdeklődők nem fogják megtalálni a termékét azon a helyen, ahol keresik.

Keresés mentése (értesítő vásárlót érdeklő termékekről)
A hibás besorolás a keresés mentése funkcióra is kihatással van. A Galéria Savarián a felhasználóknak lehetőségük van értesítőt kérni, ha olyan hirdetést töltenek fel a piactérre, amely őket érdekli. Ha az eladó tévesen más kategóriába sorolja be azt a terméket, amelyre értesítőt állított be egy felhasználó, az értesítőben ez a termék már nem fog szerepelni, így újabb lehetséges vásárlóktól eshet el az eladó.

Részletes kategóriák + egyedülálló keresőmotor = Hatékony eladás-vásárlás

A Galéria Savaria keresője nagy hatékonysággal képes kezelni a szavak ragozott alakjait, így a vásárlók még könnyebben találnak rá az általuk keresett hirdetésekre. Bővebben a kereső fejlesztéséről

Bízunk benne, hogy a fejlett kereső mellett a bővített kategóriák is hozzájárulnak ahhoz, hogy a vásárlók még könnyebben találjanak rá a keresett termékekre és így még élvezetesebb legyen a vásárlási élmény a Galéria Savarián.

Javaslatokat, észrevételeket továbbra is várunk a kategóriarendszerrel kapcsolatban.

Ha elküldi javaslatát, kérjük, hogy kerülje az általános megfogalmazást (pl.: a porcelán kategóriát kellene bővíteni). Közös munkánkat leginkább úgy tudja segíteni, ha a lehető legpontosabban megírja milyen kategóriát javasol vagy melyek azok a termékek, amelyeket eladóként nem tud egyértelműen besorolni.

Az űrlap az alábbi gombra kattintva érhető el, előre is köszönjük az észrevételeit:

Elküldöm az észrevételemet