This item has been sold! To look for similar listings, use search or browse the related items.

Y689 Szőnyi István : Boci istállóban rézkarc


Would you like to see for how much it was sold?
To see the selling price, log in or sign up.

Interested in the price of other items? Go to Archive Catalog.
Sold on: Apr. 07, 2024 10:28

Guarantee: eternal  
Item details
Listed: November 24, 2023
Item code: 1321257
Views: 212
Watchers: 10
Offers: 0 offers
Seller

regitargyaim (4830)    
BUDAPEST

Verified user

Very responsive to messages
Positive feedback: 100%
Last login: Today, 14:24
Member since: November 27, 2012
Why do buyers choose Galeria Savaria?
Learn more about the actions to make our online marketplace more secure and convenient. Details
Subject:animals
Originality:original

Jelezve jobbra lent ceruzával SZŐNYI ISTVÁN .

A képen egy boci és egy tehén látható az istállóban a jászol előtt.

A kép hibátlan aranyozott keretben, üveg mögött, azonnal falra akasztható állapotban van.

Szélesség: 45 cm

Hosszúság: 51 cm

A karc mérete 31 x 30 cm.

Szőnyi István

festő

Születési hely: Újpest

Születési dátum: 1894

Honlap:

Kiállítások az adatbázisban:
Szőnyi István kiállítása
Rajzok az 1920-as évekből
Szőnyi István rézkarc kiállítása
Mesterem, Szőnyi - Patay László és Szőnyi István kiállítása
Szőnyi-festmények Rómából
Szőnyi István emlékére(1894 – 1960) - Válogatás dr. Radnai Béla rajzgyűjteményéből
A Dunakanyar festője - Szőnyi István - a művész halálának 50. évfordulója alkalmából rendezett kiállítás
Egy mecénás dícsérete - Válogatás a Győri Városi Művészeti Múzeum Radnai-Gyűjteményéből

Mesterei: Ferenczy Károly, Réti István.

1913-1914, 1917-1919: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Ferenczy Károly, Réti István. Nagybányán is látogatta szabadiskolájukat. 1929: római ösztöndíj. 1937-től a Magyar Képzőművészeti Főiskola tanára. 1949: Kossuth-díj; 1952: érdemes művész; 1956: kiváló művész. Főiskolás korában a szecesszió (Kettős arckép, 1917), majd Rembrandt finom lazúrjai és a reneszánsz fény-árnyék festészete hatott művészetére (Fürdés után, 1921; Bethsabé, 1923;Danaidák, 1924). Korai képein a figurák megformálása erőteljes, majdnem klasszicista, a színek meleg okkeres, aranybarnás hangulatúak. A 20-as évektől nyáron Zebegényben élt, itt alakult ki az a lágy és mégis határozott festői stílusa, amely a Gresham-kör fő mesterévé tette. 1928-ban három korszakos képet festett itt: Zebegényi temetés, aZebegényi est és az Átkelés a Dunán. A római élmények hatására rövid ideig palettája élénkebbé vált. Művészetpedagógiai tevékenysége mellett a Gresham-körön keresztül folyamatosan részt vett a művészeti közéletben. A 30-as évektől uralkodóvá vált képein a tojástempera használata, színei világosabbak, fátyolosak, matt felületűek lettek (Szürke a Duna, 1935). Esernyők (1939) c. képén harmonikusan együtt van az oldott festőiség, a hangulatos témaválasztás, és a téma rafinált szerkesztése (szinte axonometrikus fölülnézet, a fekete esernyőkarikák alól fölnéző arcokkal). Az 1949-ben festett Kerti pad festői összefoglalása a 30-as évek képeinek; a kompozíció roppant egyszerű, a tájkép évszázados etalonja szerint: bőven fölvezető előtér, a repoussoir jelzésével, a középtér a főmotívummal (a sárga paddal), s a háttér a tekintet kivezetésére, ám az egészet zárt szerkezetté fogja össze. 1950-től több monumentális feladatot kapott (1952: két, összesen 100 négyzetméternyi pannó a moszkvai mezőgazdasági kiállítás magyar pavilonja számára; 1953-1954: a Népstadion metróállomás épületébe tervezett freskó kartonja; 1956: a csepeli postahivatalba festett secco), amelyeket engedmény nélkül, teljes festői erényeivel valósított meg. Utolsó éveit Zebegényben töltötte, kisméretű temperákat és gouache-okat festett, intim hangulatú, magas belső hevületű képeket, amelyek egyenértékűek korábbi műveivel. 1920-ban ismerkedett meg a rézkarcolással, s rövid idő alatt a mélynyomású grafikának is jó mestere lett, maradandó értékű s nagyszámú grafikai lapot alkotva. Az egyszerű karc-technikával is meg tudta valósítani azokat a finom, szfumátós tónusokat, amelyek tájainak olyan utolérhetetlen levegőt adnak. Figurális rézkarcain tovább él a 20-as években festményein látott fény-árnyék hatás és az emberi test plasztikus, klasszicista jellegű megformálása. Zebegényi műtermében emlékmúzeum nyílt.

Egyéni kiállítások
1920, 1924, 1954 • Ernst Múzeum, Budapest (gyűjt., kat.)
1963 • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest (emlékkiállítás, kat.).

Válogatott csoportos kiállítások
1950-1955 • 1-6. Magyar Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest.

Irodalom
FENYŐ I.: ~, Ars Hungarica, Budapest, 1934
VÉGVÁRI L.: ~, Budapest, 1962
GENTHON I.: ~, Berlin, 1964
ELEKFY J.-NÉ: Tizennégy nyár Zebegényben, Zebegény, 1970
PATAKY D.: ~, Budapest, 1971
SZŐNYI ZS.: ~ (1894-1960), Róma, 1982
SIN E.: ~ bibliográfia, Szentendre, 1995.
Film
KOLLÁNYI Á.: ~, portréfilm, 1957.

Könyvei
~ tizenhat képe önéletrajzi vázlattal, Budapest, 1932
A rajz és A festőtechnikák c. fejezet (szerk.: ~), in: A képzőművészet iskolája, Budapest, 1941
~: A kép, Megjegyzések a művészetről, Budapest, 1943
100 rézkarc, Budapest, 1956
Rézkarcok (bev.: [[CAPS]]P. Szűcs J.[[/CAPS]]), Budapest, 1978.

Pogány Gábor

Forrás: artportal.hu

Guarantee conditions

Guarantee: eternal  

Payment options

Wire transfer in advance
Cash
Cash on delivery
PayPal  

Shipping options

Shipping from: Hungary
Processing time: 1 workday
Local pickup Budapest
Mail 1950 HUF

Others searched for these