Statue of István Tar (theisz) combing female nude (1330)


35.000 HUF 96.04 USD

Guarantee: 1 year  
Item details
Listed: November 19, 2023
Item code: 3217075
Views: 216
Watchers: 8
Offers: 0 offers
Seller

marienkafer (2400)   
Csongrád county

Verified user

Response time: 100%-banin 15 hours
Positive feedback: 100%
Last login: Today, 13:20
Member since: April 08, 2011
Why do buyers choose Galeria Savaria?
Learn more about the actions to make our online marketplace more secure and convenient. Details
Subject:nude
Material:terracotta
Mark/Sign:yes
Age:1940-
Condition:good for its age

Modern, ovális talapzaton álló, tükörből fésülködő női aktot ábrázoló terrakotta szobor, talpperemén "Tar I" masszába nyomott jelzéssel.

A szobor talpán az "R" betű alatt kis felületi sérüléssel.

A műtárgy kvalitása, a rajta található jelzés alapján az alkotó Tar (Theisz) István lehet. Tar István szobrász (Újpest, 1910. aug. 24. – Budapest, 1971. okt. 3.) szobrász 1932-1940: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mestere Bory Jenő. 1941-1942: római ösztöndíj; 1950, 1958: Munkácsy-díj; 1958: Brüsszeli Világkiállítás bronzérme; 1968: érdemes művész, 1969: Szakszervezetek Országos Tanácsa-díj és a Művelődésügyi Minisztérium nívódíja; 1970: Főváros Pro Arte érme. 1948-ban európai tanulmányúton járt. Katonai szolgálat, hadifogság után aktívan bekapcsolódott a művészeti életbe. Egyik szervezője volt az 1949-es Közösségi művészet felé c. kiállításnak. Az MKSZ egyik alapítója, 1952-1964 között titkára és egyben a szobrász szakosztály titkára 1956-ig, a szövetség választmányi elnökségének tagja 1954-től. A Művészeti Alap elnöke, majd vezetőségi tag 1957-1968 között. 1965-1969 között a Magyar Iparművészeti Főiskola ötvös szakának tanszékvezető tanára. 1967-től a Kilencek-csoport tagja. A főiskola előtt jogi tanulmányokat folytatott. 1937-től kiállító művész. Korai műveinél mesterének klasszicizáló stílusát követte, de hamar rátalált expresszív realista egyéni hangjára. Legfőbb szobrászi problémája maga az emberi alak. Realizmusa belső meggyőződéséből fakadt, az élet egész drámája, lírája, minden öröme és szenvedése az ember robusztus, tömör vagy nyúlánk, karcsú, részletformákat elhagyó figurájában sűrűsödött. Műveit – az 50-es évek klasszicizáló realizmusa kivételével – dinamikus, expresszív formálás jellemzi. Munkái zömében szakított az emberi alakra általában jellemző arány és tömegrendszerrel, a szimmetriával. Formanyelvére jellemző, hogy egymással ellentétbe állított formák, tömegek élénk ritmusára, figuráinak dinamikus sziluett hatására épített és nem az arckifejezésre. Művein szenvedélyesen kereste a mozgást és a belső feszültség szobrászi kifejezésének eszközeit. Vallotta, hogy a szobrászatnak az adott korral és az építészettel összhangban kell fejlődnie, s e gondolat jegyében egész pályafutása során kereste a találkozási lehetőséget az épített környezettel. Kevés kisplasztikát készített, igazi területe a monumentális plasztika, mintegy 50 szobra áll köztéren. Egyik leglendületesebb, expresszív erejű alkotása a kispesti Felszabadulási emlékmű, míg egyéni stílusát leginkább a pesterzsébeti Tánc reprezentálja. Életében felállított utolsó művét (Március 15. téri Cohors, 1971) expresszív formák jellemzik, de az emberi alak szinte teljesen felbomlik, új lehetőséget vetve fel szobrászatában.

Fitz Péter Főszerk.: Kortárs Magyar Művészeti Lexikon III. kötet Budapest, 2001. 665.

Kérem tekintse meg további termékeimet is.

Guarantee conditions

Guarantee: 1 year  

Payment options

Wire transfer in advance
Cash

Shipping options

Shipping from: Hungary
Processing time: 1-3 workdays
Local pickup Szentes
Mail 2370 HUF
Mail as fragile 4145 HUF
MPL - parcel locker 1295 HUF
Other 1590 HUF

Others searched for these