Amerigo tot (1909-1984) lovers (1984) c. 4 Flat screen print album / 24.5x34 cm /


120.000 HUF 333.42 USD

Guarantee: 1 year  
Item details
Listed: July 10, 2023
Item code: 5143733
Views: 221
Watchers: 1
Offers: 0 offers
Seller

artpoetika (119)  
BUDAPEST

Response time: 100%in 43 minutes
Positive feedback: 100%
Last login: Today, 18:43
Member since: November 09, 2012
Why do buyers choose Galeria Savaria?
Learn more about the actions to make our online marketplace more secure and convenient. Details
The seller has set the artwork as original and offers 1 year money back guarantee. Seller notes that the originality was confirmed by an expert.
Artist:Tot, Amerigo (Tóth Imre)
Subject:people
Painting surface:paper
Style:avantgard
Age:1970-1989
Signature:signed
Condition:good for its age
Money-back guarantee on originality:yes
Originality:original
Originality confirmed by expert?:yes

Technikája: szitanyomat papíron

Mérete: 24,5 x 34 cm + a paszpartu

Tot, Amerigo

szobrász

Született: Fehérvárcsurgó, 1909-09-27
Névváltozat: Tóth Imre
Elhalálozott: Róma, 1984. december 13.

Honlap: http://magyar.amerigotot.hu/

1926-1928: Magyar Iparművészeti Főiskola, mesterei: Helbing Ferenc, Leszkovszky György. 1931: dessaui Bauhaus, mestere: Moholy-Nagy László. A náci hatalomátvétel után kalandos utakon 1933-ban Rómába érkezett. Még ugyanabban az évben elnyerte a Római Magyar Akadémia ösztöndíját, s 1936-ig a Via Giulián álló palotában lakott és dolgozott. Utána a Via Margutta-i műtermében élt, ahol később, az 50-es évek végétől, de inkább a 60-as évektől igen sok magyar művész és művészettörténész fordult meg vendégként. 1937-ben elnyerte az Albániában Szkander bég emlékműre kiírt nemzetközi pályázatot. A lovasszobor nem valósult meg, s a második világháború során a tervek is elpusztultak. 1939-ben – Pátzay Pál mögött – második díjat nyert a Madách-emlékműre kiírt pályázaton. 1943-1944-ben az olasz ellenállás tisztjeként küzdött a németek ellen, s ejtőernyős összekötőként Jugoszláviában és Magyarországon is megfordult. A háború után, 1946-1949 között a Római Magyar Akadémia művészeti tanácsadójaként működött. 1949-ben a római Termini pályaudvar homlokzatát díszítő hatalmas frízre kiírt pályázatot nyerte el, s ezzel nemzetközi hírét is megalapozta. A következő években egymást követték a meghívások jelentős olaszországi és külföldi kiállításokra, s mind több megrendelésnek tett eleget. Az utóbbiak sorából kiemelkedik a Raffaello nevű olasz luxusóceánjáró plasztikai díszítése (1964-65). 1968-ban tért először haza Magyarországra, ahol ekkor egész sor kiállításon mutatkozott be. A Gödöllőre készülő 12×10 méteres kompozíció, a Mag apotheozisa kismintáját és elkészült részleteit 1982-ben mutatta be a Vigadó Galériában. ~ korai, Bauhaushoz kapcsolódó grafikai munkáiban elsősorban Paul Klee és Moholy-Nagy hatása érezhető. Amikor 1933-ban Rómába érkezett, elemi erővel ragadta magával a reneszánsz művészet A 40-es évek elejéig készült portréi (dr. Lénárd képmása, 1940), kisbronzai (Táncoló bacchánsnők, 1938) és reliefjei (Utolsó vacsora, 1938-1939 – két változatban is) egyaránt e nagy korszak bűvöletéről árulkodnak. A háborút követően 1946-ban mintázta híres Kavicsasszonyainak sorozatát, amelynek a groteszk hatású formaadása már egy újfajta művészeti tájékozódást jelez. Néhány portréja (Birnbaum professzor, 1946) és kisplasztikája (Ősanya,1948) a szobrászati expresszionizmus irányába tett lépéseiről tanúskodik. Az évtized végétől ismeretesek első teljesen elvont, absztrakt kompozíciói, melyek sorából a Termini pályaudvar reliefje emelkedik ki elsősorban (1949-53). Ezután egyre szuverénebbül élt a különböző stíluseszközök alkalmazásával. Ha a feladat vagy a megrendelő úgy kívánta, ismét és természetes módon élt a reneszánsz eszközeivel (A mezőgazdaság évadjai, Bari, 1955-56), máskor újra az absztrakt dekoráció elemeivel (Kerámia-relief a római Palazzo dello Sportban, 1959-60). Szülőfaluja, Fehérvárcsurgó katolikus templomába 1969-ben egy hagyományos Madonna-szobrot készített. A 60-as években egész sorozat szerszám-, ill. gépszerű megjelenésű plasztikát készített, amelyek azonban mégsem emlékeztettek valamiféle konkrét tárgyra. Ezek sorába tartozik a tihanyi múzeum előtt fölállított a Föld füle (1962) c. kompozíció. Alapjában eklektikus, a stílusokat öntörvényűen váltogató magatartásával a 60-as évektől felszabadító hatást gyakorolt a hazai szobrászat szinte egészére.

Irodalom
VENTURI, L.: Dodici litografie di Tot, Róma, 1960
BOECK, U.: Beispiele Europäischer Bauplastik vom Altertum bis zur Neuzeit, Tübingen, 1968
MAJOR M.: ~, Budapest, 1970
BOLOGNA, M.: ~, Róma, 1976
KOVÁCS P.: A tegnap szobrai. Fejezetek a magyar szobrászat félmúltjából, Szombathely, 1992.

Egyéni kiállítások

Egyéni kiállítások
1952, 1956, 1962 • részvétel a velencei biennálék olasz pavilonjában, Velence
1960 • részvétel a Római Quadriennálén, Róma
1966 • New York
1969 • Műcsarnok, Budapest • Tihany • Pécs • Szeged • Debrecen
1973 • Palermo
1978 • Állandó kiállítás, Pécs
1982 • Vigadó Galéria, Budapest

Válogatott csoportos kiállítások

Válogatott csoportos kiállítások
1958 • Brüsszeli Világkiállítás (az európai közlekedési pavilon előtt), Brüsszel
1963 • Actualité de la Sculpture, Párizs.

Művek közgyűjteményekben

Művek közgyűjteményekben
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest.

http://magyar.amerigotot.hu/

(rézkarc, rézmetszet, fametszet, grafika, sokszorosított grafika, szitanyomat, linómetszet)

Guarantee conditions

Guarantee: 1 year  

Payment options

Wire transfer in advance

Shipping options

Shipping from: Hungary
Processing time: 1-3 workdays
Local pickup Budapest IX.
Mail 2000 HUF

Others searched for these