Baráth Pál
B a r á t h P á l debreceni festőművész 1950 – ben született. Tanulmányait Debrecenben végezte. Diplomáját Szegeden szerezte meg.
1965 - től a debreceni Medgyesi Ferenc Képzőművészeti körben , Félegyházi László és Bíró Lajos mesterei irányításával tevékenykedett. A főiskolán Dér István volt a mestere. 1980- ban a Medgyessy Stúdió tagja lett. 1974 -től szerepel különféle csoportos kiállításokon, 1977 – től pedig egyénileg is, mind külföldön és az országon belül is.
Évente megrendezendő kül-, és belföldi művésztelepeken vesz részt.
Baráth Pál szenvedélyesen kíváncsi ember a múlt, de különösen a legmodernebb törekvések irányába. Nem azért, hogy szolgaian kövesse azokat, hanem mert komolyan veszi a parancsot: légy kortársa jelenkorodnak! A fejlődés – s benne az önfejlődés – másik meghatározója a társadalmi és természeti valósággal való birkózás. Ha azt mondtuk, hogy Baráth Pál kíváncsi a művészeti eredményekre, akkor ez kétszeresen igaz a valóság vonatkozásában. Úgyszólván minden érdekli, de főképpen az élet élő díszei: a cserepekbe, vázákba zárt virágok éppúgy, mint az emberi élet nagy misztériuma, a női test.
Tanulmányútjai nagy hatással voltak rá : Párizs, Olaszország, Barcelona, New York … élményekkel gazdagon tért haza, melyet rajzaiban, festményeiben dolgozott fel.
Életkedve, kíváncsisága nem marad meg a magánélet szférájában. Éppen azért kell róla szólni, mert művészetének formai jellemzőjévé vált: ott bújócskázik és tolakodik színkontrasztjaiban, szertelenül bravúros kontúrjaiban, a harsány foltok tömegeiben. Mindezek együtt nyugtalan belső vibrációnak érzékeny tükröződései. Képei érzékletesek, sőt érzékiek; de belülről sugárzóak, belülről építkezőek. Izgalmasak, keresésre csábítóak; de nem közhelyszerűen „érdekesek” . Motívumai felismerhetőek, de nem leltárszerűen pontos azonosításra , hanem hangulatunkhoz illő asszociációkra ösztönzőek.
Értékes és érett gondolatát idézve: „ Az absztrakció, ha nem úgy dolgozik, mint maga a természet, üres fecsegéssé válik”