Termékek
Összes kategóriában
részletes keresés

Hajas Tibor

ÉletrajzTermékek (0)
Hajas Tibor
képzőművész, performer

(Budapest, 1946. augusztus 3.–Szeged, 1980. július 27.)

 

 

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar angol szakán kezdte felsőfokú tanulmányait 1965-ben, de a következő évben utcai tüntetés miatt letartóztatták. Amnesztiával szabadult, egyetemi tanulmányait azonban nem folytatta. Könyvkötészetet tanult, 1970-től haláláig egy fővárosi fa- és papíripari szövetkezet alkalmazottja volt. Költőnek készült, első versei 1967-ben jelentek meg. Magát mindvégig elsősorban költőnek tekintette. Autodidakta képzőművész volt. A 60-as évek végén különböző fővárosi avantgardista körökkel ismerkedett meg. Első képzőművészeti munkáit politikai-konceptuális felfogásban készítette. Hús és vinil, Minden csak a saját másolata, (1969); Levél barátomnak Párizsba (1975), Élő comics (1975) stb. című munkái akciók fotódokumentációjának is tekinthetők. Néhány korai akcióját "pre-performance"-nek nevezte. Munkássága versekből, szépirodalmi igényű esszékből, egy regényből, akciókból, performanszokból és fényképtablóként véglegesített - valójában a közönség kizárásával, fényképezőgép előtt végrehajtott - body art akciókból, néhány grafikai lapból, egy filmből és 3 videóból áll. A hagyatékában fennmaradt tárgyak némelyike - performanszok és filmfelvételek kellékei - műalkotás. Életműve törzsanyagát képezi 16 szignált és datált táblára felkasírozott body-art fotószekvencia (3-16 fekete-fehér felvétel, 1974-től társszerző Vető János). Fehér vagy fekete fal előtt saját, mozgó teste befestésre kerül (Húsfestmény I-IV, 1978). Saját maga, a negatív vagy éppen a kész kép felülete erőszakos behatással "megkínzatik", miközben olykor magnéziumfény villan (Képkorbácsolás I-III, 1978-79; Felületkínzás I-III, 1978; Sminkvázlatok, 1979). A képeken kórházi, betegségre utaló motívumok - gumicsövek, géz, injekciós tű stb. - jelennek meg, Schwarzkogler-hatás érvényesül (Infúzió, 1979; Extinction, 1979; Tumo I-II, 1979; Kényszerleszállás, 1979). A képeken megjelenő festett és applikált motívumok megelőlegezik a néhány év múlva Magyarországon is fellendülő új informel, újfestészeti tendenciákat. Életművében központi szerepet játszott a fotó. Legjelentősebb konceptuális munkái hiányos tárgyak fotó-kiegészítései (Protézisek, 1974-76). Dia-műveket is készített, egyedi diakép-kompozícióként vagy "akcióvetítésként" előadva (1976: Bővített vetítés 1-3; Analízisdetonáció 1-5; Tetovált dia). Az akció sajátos formáját dolgozza ki a fotóról és a filmről szóló előadásainak keretei között (1976-1979: Ganz-MÁVAG Művelődési Központ és másutt). Fotók felhasználásával készítette el a makói művésztelepen élete utolsó műveit, 6 ofszet- és 4 szitanyomatot. A performanszai hasonló motívumokból építkeznek, dominál bennük a szenvedés, önfeláldozás, öndestrukció mozzanata. Legfontosabb formai elemük azonban a sötétségben felvillanó magnézium-fény, illetve vaku. Esztétikai cél a pillanat rögzítése (a fotó eszközeivel is) a néző retináján, illetve emlékezetében. A fény-pillanat koncepciója később a (fényképen kék színt előidéző) kvarclámpa fényével bővült. 1978 és 1980 között ~ a Dark Flashtól (G. Remont, Varsó) a Cím nélkül, No. 11-ig (II. Esztergomi Fotóbiennálé megnyitásán) 11 performanszot valósított meg. Ő volt a performansz-műfaj magyarországi megteremtője és mindmáig felülmúlhatatlan alkotója. A Balázs Béla Stúdióban készült filmjében (Öndivatbemutató, 1976) "mindenki sztár lehet" néhány percre. Videói, melyeket Udo Kierrel forgatott, a magyar videóművészet legkorábbi kísérletei közé tartoznak (A vendég; Az éjszaka ékszerei, mindkettő: 1976). Animációs filmterve megvalósulatlanul maradt, annál is inkább, mivel terve a műfaj lehetetlenségét elemezte (Animációs filmterv vázlata, 1980).

 

Írásai
kilenc vers, in: Első ének. Fiatal költők versei. (vál., szerk.: Mezei A.) Budapest, 1968
Egy szó (vers), Élet és Irodalom, 1969. március 15.
Júliusi dal, Alföld, 1969/7.
Ady-ról, in: Ifjú szívekben élek? Petőfi Irodalmi Múzeum III., Budapest, 1969.
Szentendre (vers), Élet és Irodalom, 1970. július 18.
Narcissus (vers), Élet és Irodalom, 1971. március 6.
kilenc vers és Önéletrajz, in: Ne mondj le semmiről. 13 költő, Budapest, 1974
hét vers, in: Expresszió. Önmanipuláló szétfolyóirat, Budapest, é. n.
három vers, in: Add tovább! 55 mai költő és író. (vál., szerk.: Csaplár F., Kulin F., Rózsa E.) Budapest, 1976
négy vers, in: Poésie hongroise. Anthologie. (vál., szerk.: Delouze, M.) Paris, Budapest, 1978
Abbie Hoffmann: Revolution for the Hell of It
Jerry Rubin: Do It! (Könyvrecenziók), Helikon, 1976/1.
Hogyan viselkedjünk a kamerával szemben, (részletek), in: Beke L.: Hogyan viselkedjünk a fényképezőgép előtt (és hogyan mögötte), Fotóművészet, 1976/2.
Hangpótlás. in: A K 3 csoport filmtervei, BBS, Budapest, 1976
Töredékek az "új fotó"-ról Vető János (sz. 1953) munkáinak ürügyén. in: Mozgó Világ, 1977/1.
Sidpa Bardo, Sznob International, 1982
számos írása jelent meg in: ~ 1946-1980, Magyar Műhely - d'atelier, Paris, 1985
valamint in: ~ 1946-1980. Emlékkiállítás. Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár, 1987
írásainak mindmáig legteljesebb gyűjt.: Szógettó. Válogatás az új magyar avantgarde dokumentumaiból, Pécs, 1989/1-2. és 14-15.
Levél K.-nak (1977). in: Orpheus, 1992/10.
Szövegek. in: Orpheus, (~-szám), 1999/21.
Szövegek. Hajas Tibor összes írása, kiad. és szerk. F. Almási Éva, Enciklopédia Kiadó, 2005.


 

 

Egyéni kiállítások
1978, 1979 • Bercsényi 28-30 Galéria, Budapest.
1980 • G. Permafo, Wrocław (halála után tervezett budapesti kiállítása, melynek dokumentációjaként 1985-ben megjelent első átfogó katalógusa, végül is elmaradt)
1987 • ~ 1946-1980 emlékkiállítás, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár (gyűjt., kat.)
1990 • Nightmare Works: ~, Anderson Gallery, School of the Arts, Virginia Commonwealth University (gyűjt., kat.)
1997 • ~, Ernst Múzeum, Budapest (gyűjt., kat.)
2005 • Kényszerleszállás/Emergency Landing, Ludwig Múzeum, Budapest (kat. szerk. dr. Baksa-Soós Vera; a kiállítás június 16-ától szeptember 4-éig volt látható).


 

Válogatott csoportos kiállítások
1973 • Szövegek/Texts, Balatonboglári kápolnatárlat
1975 • Képregény, Fiatal Művészek Klubja, Budapest • Tavaszi Tárlat, Fiatal Művészek Klubja, Budapest • Expozíció - Fotó/Művészet, Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan
1976 • Dia-pályázat, Fiatal Művészek Klubja, Budapest • Tavaszi Tárlat, Fiatal Művészek Klubja, Budapest
1977 • Möbius, Fiatal Művészek Klubja, Budapest
1978 • Miedzynarodowe Triennale Rysunku, Wrocław
1979 • Fotogramok, Józsefvárosi Kiállítóterem, Budapest • European Dialogue, B. of Sydney • Works and Words, Stichtung De Appel, Amsterdam
1980 • 6 HongaARSE Kunstenaars, M. van Hedendaagse Kunst, Gent • II. Esztergomi Fotóbiennálé, Vármúzeum, Esztergom • A Makói Művésztelep kiállítása, Pataki I. Művelődési Ház, Makó
1981 • Tendenciák 1970-1980, 6., "Kemény és lágy" posztkonceptuális tendenciák, Óbuda Galéria, Budapest • Erweiterte Fotografie, 5. Internationale Biennálé, Wiener Secession, Bécs • 14. Mednarodni graficni b., Ljubljana
1982 • Fotóhasználat a grafikában, Óbuda Galéria, Budapest
1983 • Film/Művészet, Budapest Galéria, Budapest
1984 • Helyzet. A 70-es évek művészete a Sárospataki Képtárban, Budapest Galéria Lajos u., Budapest
1986 • Fotók, Liget Galéria, Budapest
1987 • Out of Eastern EuropePrivate Photography, List Visual Center, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, Massachusets (USA) • Mágikus művek, Budapest Galéria Lajos u., Budapest • Bilder. Zeitgenössische ungarische Fotografie, Fotogalerie, Bécs
1988 • Fotohof, Kurt Kaindle Galerie, Salzburg
1989 • Más-kép, Ernst Múzeum, Budapest • Az avantgárd vége 1975-1980. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár
1990 • Nuit de la photographie, Musée Elysée, Lausanne
1994 • Europa, Europa, Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn
1996-1997 • A művészeten túl/Jenseits von Kunst, Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum és Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz
1998 • Body and the East, Moderna G., Ljubljana
1999-2000 • Global Conceptualism • Points of Origin - 1950s-1980s, Queens Museum of Art, New York
Walker Art Center, Minneapolis, Miami Art Museum, Miami (USA)
1999-2001 • Nézőpontok/Pozíciók Művészet Közép-Európában, Museum Moderner Kunst, Bécs, Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest, Fundacio Miró, Barcelona, Hansard Gallery/City Gallery Southampton, Národní g., Prága.


 


 


 

Művek közgyűjteményekben
Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Sárospataki Képtár, Sárospatak.


 

Irodalom
Örkény I.: ~ versei elé in: Ne mondj le semmiről. 13 költő, Budapest, 1974
Beke L.: A performance és ~, Mozgó Világ, 1980/10.
Hegyi, L.: 4 Heroical Individualism, (h. n., é.n. [Budapest, 1979] a szerző kiadása, nyomdai sokszorosítás, 5 db kézzel szignált Hajas-reprodukcióval)
Vita a közönséggel a Dokumentum 2 kiállításon, 1980. május 28. (Beke L., ~, Vető J. és a közönség [Részletek]. In: Dokumentum, 1981/3.)
Szabó J.: In memoriam ~, Magyar Műhely, 1981. március 31.
Barna R.: Interjú ~ral, Magyar Műhely, 1984. augusztus 9.
~ 1946-1980 (kat., Magyar Műhely - d'atelier, Paris, 1985)
Art Lover: ~ művészeti hagyatéka, Új symposion, 1986/1-2.
~ 1946-1980 (kat., emlékkiállítás, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár, 1987)
György P.: A halhatatlanság halottja. ~ (1946-1980), Filmvilág, 1989/12.
Martos G.: In memoriam ~ performance, Életünk, 1990/1-2.
Nightmare Works: ~ (kat., Anderson Gallery, School of the Arts, Virginia, Commonwealth University, 1990)
Ungváry R.: Leopárdok ülnek a tigrisekhez (Beszélgetés ~ral 1980-ban), Orpheus, 1992/10.
Horányi A.: Vera ikon. ~: Húsfestmény III, Nappali ház, 1991/1-2.
Turai T.: Szidpa Bardo, Nappali ház, 1991/1-2.
"A semmi egében utak fehéren...", Beke Lászlóval és Széphelyi F. Györggyel ~ról beszélget Szalai M., Orpheus, 1992
Az esztergomi magnószalag, (közreadja: Bán A. [Rózsa T. Endre, Baranyay András, Birkás Ákos és ~ beszélgetése, valamint Pauer Gyula "függeléke"], 1980. július 4.), Orpheus, 1993/12.
Europa, Europa (kat., Bonn, 1994)
Szeifert J.: A semmi egében. Emlékezés ~ra 50-dik születésnapján, Balkon, 1996/12.
~ (1946-1980) (kat., emlékkiállítás, Ernst Múzeum, 1997)
Weibel, P.: Jenseits von Kunst, Wien, 1997, (magyarul: Weibel, P.: A művészeten túl, Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum Budapest, Soros Alapítvány C3 Kulturális és Kommunikációs Központ, Budapest, 1999)
Kappanyos A.: "Kettő vagyok: alany és tárgy". ~ról, Pécs, 1998
Földényi F. L.: Romépítészet. ~: Húsfestmény IV., in: földényi f. L.: A testet öltött festmény, Pécs, 1998
Kollár J.: Szellem a gépben. ~ életművének (van-e) olvasata a 90-es években, Új Művészet, 1998/1-2.
Dékei K.: ~ (1946-1980) szövegei, Művészettörténeti Értesítő, 1998/1-4.
Beke L.: The Hungarian Performance - Before and After ~, in: Body and the East, (kat., Moderna G., Ljubljana, 1998)
Ungváry R.: Miközben én még azon tűnődöm, hogy melyik választ várod...? Beszélgetés ~ral 1980-ban, Orpheus, 1999/21. (~-szám)
Beke L.: The Hungarian Performance - Before and After Tibor Hajas, in: Body and the East (kat., Moderna G., Ljubljana, 1998)
Bán A.-Fitz P.: Interjú a fotóról (~ral) (1976 tél), Orpheus, 1999/21. (~-szám)
~-szám, Orpheus, 1999/21.
Kényszerleszállás/Emergency Landing, Ludwig Múzeum, Budapest (kat. szerk. dr. Baksa-Soós Vera)
Szövegek. Hajas Tibor összes írása, kiad. és szerk. F. Almási Éva, Enciklopédia Kiadó, 2005.


 

(Beke László-Szőke Annamária)


Forrás: www.artportal.hu


Alkotások a művésztől
A Galéria Savarián nincs eladásra kínált tétel a művésztől. Hirdetés feltöltése
Google+