Korognai János

Elérhetőségeim:
Lakcím: 9200 Mosonmagyaróvár, Gyári út. 10.sz.
Mobil: + 36 30 958 559
Email: korognai.j@gmail.com
Honlap: www.artkorjanos.hu
____________________________________________
Önéletrajz:

1950-ben születtem a Magyarországi Mosonszentpéteren. Művészi pályámon
Tallós Prohászka István és Karczagi Endre festőművész szakkörvezetők
indítottak el. A középiskola elvégzése után tanulmányaimat a Budapesti
Dekoratőrképző Iskolában folytattam. Tanáraim voltak többek között Dr.
Dombi József művészettörténész és Czétényi Vilmos grafikusművész.
Nyaraimat a Képzőművészeti Főiskola nyári alkotótelepén a Zebegényi
Szőnyi István Művészeti Szabadiskola kurzusain töltöttem. Mestereim Dr.
Végvári Lajos művészettörténész és Máger Ágnes grafikusművész voltak.
Kétszer oklevéllel jutalmazták műveimet. Több éven keresztül részt
vettem a Mártélyi Művészeti Szabadiskola mukájában is. Itt is oklevéllel
díjazták alkotásaimat. 1980-ban a pécsi Tanárképző Főiskolán diplomáztam
rajz - földrajz szakon. Itt Soltra Elemér tanszékvezető segítette
fejlődésemet. Rendszeresen részt vettem megyei és országos pályázatokon.
Többször díjazták alkotásaimat. Képeim megtalálhatók hazai galériákban
és eljutottak Európába a Távol Keletre és az Egyesült Államokba is.
Tagja vagyok a Landscape Artists International-LAI-Group, az Egyetemes
Magyar Képzőművészeti Egyesület-EMKES-Stockholm és a New Yorker SOHO and
CHELSEA Artistic Communities művészeti társaságoknak.
2005 áprilisában bemutató cikk jelent meg rólam a New York-i
ArtisSpectrum Művészeti Magazinban.
Festészetemről

Az esztétikus stílusokhoz kapcsolódó tiszta európai festészetre
törekszem. A múltban gyökeredző megújításnak, nem lebontásának a híve
vagyok.
Számomra az antik megnevezés csak kereskedelmi kategória, ahogy a modern
kifejezés sem önmagában minőségi kategória.

Távlati célom új utak felkutatása az esztétikus ábrázolás területén.
A reneszánsz korban kialakult táblakép és vászon olajfestményeket
készítek, a keresztény gyökerű művészetre jellemző tájkép, városkép,
csendélet és figurális műfajokban.
Festészetemben kerülni szeretném a technicizmust, primitívizmust, más
műfajok és idegen kultúrák hatásait.
Közvetlenül a második világháború előtti magyar polgári festészethez
szeretnék csatlakozni.
Generációs elődeimnek a Nagybányai Iskola festőit, élükön Ferenczy
Károlyt és Szőnyi István festőművészt tartom.

Az épített és a természeti környezet, valamint a figurális ábrázolás
festészeti problémái egyaránt foglalkoztatnak.
A perspektíva, a fény és színek hármasságában gondolkodom.
Az alkotás komplexitására törekszem, amely a tér, szín, forma, tartalom
egységben történő ábrázolását jelenti számomra.
Egyedi, nem hagyományos festőeszközzel dolgozom, alla prima, festményeim
fakturája pasztózusos és plasztikus, a formákat fazettás
felületkezeléssel hangsúlyozom.
A feszes szerkezetiség festői feloldásának problémái foglalkoztatnak.

A művészet földrajzi meghatározottságát vallom. A Kárpát-medence, ahol
élek a természetelvű ábrázolás igazi otthona. A mérsékelt öv
évszakváltásai, az időjárás és napszakok hármas kombinációja és a
változatos természeti környezet kimeríthetetlen megfigyelési, elemzési
és egyéni alkotói lehetőséget biztosít számomra.

____________________________________________________________________________________________________

Vélemények, publikációk:

Bemutató cikk rólam a New-York-i ArtisSpectrum Magazinban:

Szavaival élve Korognai János az európai művészet életképességében hisz.
Korognainak ez a sokeurocentrikus akadémiai stílus megóvását jelenti.
Ezt veszi figyelembe Korognai, ezen tradícionális festészet
kibontakozásának megjelenítésében. A Bruges című festménye bemutatja a
megalapozott gyakorlatát az európai téma és stílus megfestése iránt,
különösen azon akadémiai elmozdulás szerint, ami az impresszionista
festészethez vezetett. Korognai munkája nagy érzékenységet mutat a
színek és fények iránt. Fazettás formáiban megtalálható Cezanne hatása.
Lila színű árnyékaiban érezhető Monet befolyása. Zömében városképeket és
tájképeket fest ügyes nyugalommal és közvetlenséggel. Festészetét hoszzú
időn át fejlesztette Magyarországon odaadó megfigyeléssel és technikai
gyakorlattal. Ezalatt az idő alatt az európai művészet megújítására
koncentrált. 1985 óta fest és állít ki széles körben.

ArtisSpectrum Magazin
USA - New York
Kortárs művek és művészek bemutatása
2004. április 14.
_____________________________________________
Gyuricza Zsuzsanna festő, keramikus elemző írása:
Mi valójában a realizmus a mi értelmezésünkben? Szabad szinonímája a
felismerhető tájnak, tárgyaknak és embereknek, a 21. század szelének
illúziójával. Amíg a realizmusnak a festészetben sajátos filozófiája és
történelmi gyökerei voltak, addig a mai értelemben, ez a művészeti
irányzat nagymértékben kibővült. A 20. század második felében a
realizmus egyszerűen az absztrakt művészet koncepciójától való
megkülönböztetést jelenti. Korognai János festményei nem annyira
méreteikkel, mint inkább harmónikus megjelenési formájukkal hívják fel a
figyelmet magukra. Kozmikus légköre, nem más mint az általa feltalált
természeti jelenség, amit atmoszférikus konstruktivizmusnak
nevezhetnénk. Vibráló színeinek érzékisége, pulzáló fényárnyék
váltakozásai, sajátos festési technikája, valamint az impresszionista
elemek felhasználása mintegy látomássá gazdagítják munkáját, a festészet
lírikus poétájává avatják. Város és tájképei Cezanne és Monet
inspirációk, amelyeket stúdiójában a saját memóriájának hitelességére
támaszkodva hív életre, hogy ezáltal egy belső harmóniát, s a modern
világ belső érzelmi rétegződéseit és magányát vetítse elénk. Európai
gyökerű művészként kifejezetten európai témákat ábrázol. Úgy teremt
újat, hogy a múltból hasznosítható gondolatokat, eszméket, gesztusokat
megőrzi.
Gyuricza Zsuzsanna
festő, keramikus
USA-Florida


Alkotások a művésztől
A Galéria Savarián nincs eladásra kínált tétel a művésztől. Hirdetés feltöltése