Misch Ádám

Soroksár, 1935. április 28.–Budapest, 1995. február 2.

1960-1965: Magyar Iparművészeti Főiskola, díszítőfestő szak, mestere Z. Gács György volt. 1974: Városi Tanács Művésztelepi Jubileumi díja, Győr; 1977, 1978: Szocialista Kultúráért; 1980: Magdeburg Városi Díja; 1982: Tavaszi Tárlat díja, Pesterzsébeti Múzeum; 1983: Budapest XX. ker. Tavaszi Tárlatának fődíja; 1985: Targoviste Város plakettje (BG); 1987: Szakszervezetek Országos Tanácsa-ösztöndíj; ösztöndíj, Bonn; 1992: a MAOE díja; 1993: a Magyarországi Nemzeti és Etnikai Kisebbségekért Alapítvány Nívódíja; 1994: a Magyarországi Nemzeti és Etnikai Kisebbségekért Alapítvány Életműdíja. 1963-tól rendszeresen járt Németországba, eleinte Dél-Németországba, majd a 70-es években főleg Nyugat-Berlinbe. 1965-1971 között Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület-tag, két évig ösztöndíjas volt. 1973-1980 között a Győri Művésztelep tagja volt. Szervezésében alakult meg a Győri Vagon- és Gépgyárban dolgozó acélszobrászati művésztelepi részleg, melynek megbízott vezetője volt. 1973-tól haláláig a Csepel Művek Képzőművészeti Szabadiskolájának megbízott vezetőtanára volt. Ugyanekkortól a Népművelési Intézet Külső munkatársa és a Budapesti Amatőr Képzőművészkörök vezetői szakbizottságának tagja volt (1984-ben elnöke). Számos művésztelepet vezetett amatőrök számára (Telkibánya, Királd, Siófok). 1979-től öt éven keresztül évente vett részt művésztelepeken Bulgária különböző városaiban. 1990-től haláláig vezette a barcsi nemzetközi művésztelepet. 1992 óta a VUdAK (Magyarországi Német Írók és Művészek Szövetsége) tagja, a képzőművészeti szekció elnöke volt. 1994-ben megalapította a Dialóg Magyarországi Német Művészeti Egyesületet. Tűzzománc, litográfia, linómetszet, olaj, akvarelltechnikákat egyaránt kipróbálta, absztrakt, világos színekkel ábrázolt munkáin a geometrikus elemek gyakran szabályos formák. Korai periódusában szobrászati érdeklődése is megmutatkozott, később egyre inkább a festészet felé fordult. Konstruktivista periódusát a 70-es években is folytatta (Kompozíció, 1975; Emlék, 1976). Ekkor inkább a foltszerűség, később a rendezett vonalak és formák, éles elkülönítése az uralkodó. Művein stilizált népművészeti motívumok is megjelennek. Munkásságára döntő hatással volt Csiky Tibor és köre, a győri művésztelepi időszak, valamint a bulgáriai utazások. Gyakran szerepelnek újságrészletek, betűk. Egész munkásságát az absztrakt lírai expresszionizmus körébe sorolhatjuk. 1989-től fokozott érdeklődéssel fordult a videotechnika felé. A 90-es évekből fennmaradt videofilmjei zárt egységet képviselnek. Tartalmaznak politikai-történelmi utalásokat, filozofikus gondolatkörükben a látás, a gyorsaság köré csoportosíthatók. Kerülik a narrativitást, ~ képeket, képsorokat montíroz egybe, aláfestésként, kiegészítésként konkrét zenei és free jazz elemek, illetve hangeffektusok jelennek meg. A filmeket több német tévétársaság vetítette, de szerepeltek fesztiválokon is (1991, 1993, 1994: Retina, Szigetvár).
Mesterei: Z. Gács György.


A művész összes alkotása Alkotások a művésztől
Feltöltve: 2024. ápr. 22. 08:06
47.900 HUF 130.69 USD